Boekrecensie: Lobsters

IMG_20150903_151712‘Hilarisch, romantisch en ongelooflijk awkward! Sam en Hannah hebben alleen de vakantie om De Ware te vinden. Hun lobster. En hoewel ze een epische zomer gepland hebben, loopt het niet helemaal zoals gehoopt. Sociale misverstanden, goedbedoelde plannen van vrienden en hun eigen angst om voor eeuwig maagd te blijven, staan deze gigantische mijlpaal behoorlijk in de weg. Gelukkig helpt het lot een handje mee.’ (www.bol.com)

Je leest dit verhaal vanuit twee perspectieven: die van Hannah en die van Sam. De doelgroep is redelijk jong, aangezien het om personages gaat die net hun eindexamen hebben gedaan, die wachten op de uitslag en hopelijk naar hun gekozen universiteit gaan. Hannah en Sam hebben allebei hetzelfde probleem: ze zijn nog maagd. No way dat zij naar de universiteit gaan terwijl ze nog maagd zijn. Ze leren elkaar kennen in een badkamer tijdens een feestje en daarna komen ze elkaar nog een paar keer tegen. Er volgen een heleboel ongemakkelijke gesprekken en situaties, soms voel je plaatsvervangende schaamte voor de personages. Er staan een heleboel grappige scènes en zinnen in, die ik soms herkende van de vrolijke tweets van Blossom Books. Je weet vanaf het begin al hoe het verhaal af gaat lopen. Toch ben je af en toe bang dat het de verkeerde kant opgaat in het boek en je hoopt dan ook echt dat Hannah en Sam bij elkaar komen, want ze zijn zo leuk samen! Ongemakkelijk, dat wel, maar echt leuk. De personages zijn goed uitgewerkt. Je wisselt steeds tussen de twee personages, maar dat vind ik erg goed gedaan. Beide personages hebben een eigen stem, maar het loopt soepel in elkaar over.

De enige reden waarom ik het boek geen vijf sterren geef, is omdat ik de gedachtes af en toe wat vergezocht vond. Ik vond bijvoorbeeld de beste vriendin van Hannah verschrikkelijk en ik had gehoopt dat Hannah haar eens goed de waarheid zou vertellen en links zou laten liggen. Ik vond de personages best jong overkomen voor hun leeftijd, het draait veel om imago en populariteit. Verder gaat het boek niet echt de diepgang in, maar dat is juist lekker aan dit boek. Ik heb echt hardop moeten lachen. Dat vind ik een goed teken, want ik lees om te ontspannen. Het is een heerlijk, luchtig boek waar je zo doorheen vliegt. Het is een perfect boek voor tieners.

Volg mij op Bloglovin en Instagram