Boekrecensie: Geek Girl #1

IMG_20150922_142706‘Harriet Manners weet best veel; zo weet ze dat een mens gemiddeld 15 keer per dag lacht, hommels niet kunnen lopen, en dolfijnen met één oog open slapen. Ze is geen nerd, maar een charmante allesweter – een geek, zeg maar. Er is alleen één ding waar ze absoluut niets van begrijpt: mode. Maar hier komt verandering in als ze op een dag wordt gecast als model en besluit dat dit dé kans is om van haar geeky imago af te komen. Terwijl ze in hilarische situaties belandt, komt ze erachter dat er niet bepaald een klik is met de modewereld. Maar kan ze nog teruggaan naar de oude Harriet die ze ooit was?’ (www.bol.com)

In dit boek maak je kennis met Harriet. Harriet is een geek: ze heeft ontzettend veel kennis, maar niet op het gebied van mode, liefde en vriendschap. Op een dag wordt ze ontdekt als model. Samen met Harriet volg je deze weg en het is geweldig om haar te zien groeien. Wat ik zo fijn vind aan dit boek is dat het niet het zoveelste verhaal is over een meisje dat een loser is en model kan worden. Het verhaal zelf is misschien wel cliché, maar de uitwerking is geweldig. Harriet is een fijn en slim personage waar je van gaat houden. Je leeft echt met haar mee, ze wordt een vriendin van je. Het model worden voert niet de boventoon, maar juist de verandering en de groei die zij meemaakt. Ze leert wat echt belangrijk is in het leven en zoekt hier haar balans in.

Het eerste boek in de Geek Girl serie leest heerlijk weg. Het boek bevat korte hoofdstukken en een vlotte schrijfstijl. Daarnaast bevat het boek heel veel humor. Ik ben een vrij stille lezer en het gebeurt me niet vaak dat ik hardop moet lachen. Dat gebeurde bij dit boek wel en ook meerdere keren. Ik moest lachen om de irrelevante feitjes, de droge grappen en om het personage Wilbur. Daarnaast ben ik ook gek op de vader van Harriet en op Toby. Als je op zoek bent naar een luchtig boek met veel humor en heerlijke personages, is Geek Girl echt een aanrader. Je leest het boek in een mum van tijd uit en daarna wil je meer. Gelukkig zijn deel 2, 3 en 4 ook al vertaald. In Engeland zijn er in totaal zes delen en ik hoop echt dat ze allemaal naar Nederland komen. Ik ben fan!

Favoriete quote: ‘Niemand krijgt echt een metamorfose. Assepoester is altijd Assepoester, alleen in een leukere jurk. Het lelijke jonge eendje was altijd al een zwaan, alleen een kleinere versie. En ik wil wedden dat de kikkervisjes en de rups zich nog steeds hetzelfde voelen, zelfs al springen ze, vliegen ze, zwemmen ze of drijven ze. Net als ik nu. En in de fractie van de seconde, voordat Nick me zoent en elke andere gedachte in mijn hoofd ontploft, besef ik dat ik uiteindelijk helemaal geen metamorfose nodig had.’

Volg mij op Bloglovin en Instagram