Boekrecensie: Waar het licht is

‘Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. ‘Ik ben kapot en geen mens die me kan maken.’
Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. ‘In dat ogenblik dat onze auto zich door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook.’ Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school – vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn… Maar naarmate Violets wereld groeit, begint die van Finch te krimpen. Hoe ver zal Violet gaan om de jongen van wie ze is gaan houden te redden?’ (www.bol.com)

Waar het licht is stond al een lange tijd op mijn lijstje. Recensies die ik had gelezen waren lovend en ik was dan ook erg blij toen ik dit boek cadeau kreeg tijdens mijn dagje Maastricht. Ik had erg hoge verwachtingen en dat zorgde er waarschijnlijk ook voor dat ik niet helemaal lekker in het verhaal kwam. Ik verwachtte een tranentrekkend, meeslepend en emotioneel verhaal waarbij de tranen over mijn wangen zouden lopen. Dat is niet gebeurd, en hoewel het minder is dan ik had verwacht, heeft het boek mij wel geraakt.

Je leest vanuit twee perspectieven: die van Theodore Finch en Violet Merkey. Er ontstaat een vriendschap die langzaamaan overgaat in liefde. De personages in dit boek zijn ontzettend sterk. Ik vond het leuker om vanuit het perspectief van Violet te lezen, maar ik vond Finch een interessanter personage. Zijn gedachtes en gevoelens zijn zo sterk beschreven dat je met hem meeleeft en hem in je hart sluit. Na ongeveer de helft van het boek komt er een beetje vaart in het verhaal en ben je benieuwd hoe het af gaat lopen, al heb je natuurlijk wel je vermoedens. Jennifer Niven heeft de tijd genomen om er een goed uitgewerkt einde van te maken dat precies bij het verhaal en de personages past.

Ik vond het heftig om te lezen dat Jennifer Niven niet zomaar een verhaal heeft geschreven; in het dankwoord vertelt ze over haar eigen ervaringen. Het is een prachtig boek over de dood en over zelfdoding en hoe mensen daar mee omgaan. De schrijfster laat meerdere kanten en ideeën zien over dit onderwerp. Het verschil tussen zelfdoding en dood door een noodlottig ongeluk komen aan bod en de schrijfster laat je hier echt over nadenken: niet iedereen heeft een keuze. Waar het licht is lijkt op het eerste gezicht een alledaags boek met fijne personages, maar gaat de diepte in en verovert een plekje in je hart.

IMG_20151020_092200