Boekrecensie: Stuk van jou

”Kat Lane was negen jaar oud toen haar vader voor haar ogen werd vermoord. Nu, vijftien jaar later, komt ze haar belofte aan hem na om iets voor de maatschappij te betekenen. Dat doet ze door les te geven aan gedetineerden in een New Yorkse gevangenis. Op deze manier hoopt ze ook eindelijk haar angst voor criminelen te overwinnen.” (Zomer en Keuning)

Vanaf vandaag ligt het boek Stuk van jou van Sophie Jackson in de winkels. Mocht je in de gelegenheid zijn: ga dit boek kopen! Dit was overigens het eerste boek dat ik als recensie-exemplaar mocht ontvangen van een uitgeverij, vandaar de blije foto die je hieronder ziet. Dankjewel, Zomer en Keuning!

WIN_20151103_15_57_02_Pro

Op de voorkant van het boek staat: ”Voor fans van Orange is the New Black.” Zei er iemand bingewatching? Ik ben gek op de serie Orange is the New Black en dit boek maakte me dan ook erg nieuwsgierig! Daarnaast werd ik ook erg enthousiast van de tekst op de achterkant. Ik ben gek op het genre New Adult en een liefdesverhaal dat zich afspeelt in een gevangenis klinkt veelbelovend.

Kat geeft les aan een groep gedetineerden in een gevangenis. Het personage Kat is geweldig uitgewerkt. Ze is sterk en staat haar mannetje. De spanning tussen haar en de gevangene Carter is gelijk voelbaar en de vonken spatten van je bladzijdes af. Het is heerlijk om te lezen hoe de twee om elkaar heen draaien en hoe ze elkaar uiteindelijk vinden. Carter is geweldig; je gaat van hem houden. Ondanks zijn verleden zie je toch dat hij een goede jongen is met het hart op de juiste plaats. Zijn onvoorwaardelijke liefde voor Kat is vertederend.

Sophie Jackson heeft een heerlijke schrijfstijl en heeft twee echte personages neergezet. Toch had ik meer actie in dit boek verwacht. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat Kat en Carter zouden worden betrapt en dat dit gevolgen had voor de baan van Kat, of dat het verhaal van het bedrijf van Carter en zijn neven verder werd uitgediept. Ik had het ergens ook gaaf gevonden als Carter nog gewoon in de gevangenis zat en de liefde van Kat en Carter zich hier had ontwikkeld. Carter komt in het verhaal al snel onvoorwaardelijk vrij en het verhaal speelt zich dus bijna niet af in de gevangenis. Het verhaal blijft interessant en de schrijfster werpt een interessante blik op hedendaagse onderwerpen zoals vooroordelen en discriminatie. Stuk van jou krijgt van mij dik vier sterren en ik wil zeker meer lezen van Sophie Jackson!

IMG_20151031_171438