Boekrecensie: Winter in New York en andere verhalen

‘In Winter in New York verwacht Lois haar relatieproblemen te kunnen ontvluchten in de geweldigste stad ter wereld. Maar dan verstoort een sneeuwstorm haar plannen. In Een kerstbelofte staat Janna er na het verlies van haar grote liefde helemaal alleen voor op kerstavond. Of toch niet? Tess wordt gestrikt als kandidate in de succesvolle tv-show Love Shack waarin verre liefdes met elkaar herenigd worden. En in Stop! brengt de kerstgedachte Mia op heel andere ideeën voor haar toekomst.’ (www.thehouseofbooks.com)

Dit boek van Chantal van Gastel is een verhalenbundel met allemaal korte verhalen die zich afspelen rond de feestdagen en waarbij je je helemaal waant in de kerstsfeer. Winter in New York is het eerste en ook langste verhaal. Ondanks dat het alsnog een kort verhaal is, zorgt de schrijfstijl er voor dat je door blijft lezen. Het is een hartverwarmend verhaal met een happy end. Het verhaal van Berk en zijn studenten vond ik persoonlijk niks toevoegen aan het verhaal, maar het was wel leuk om over ze te lezen. Ik ben zelf ook tijdens de winter in New York geweest en het was heerlijk om me weer even in New York te wanen en de sfeer van deze heerlijke stad te kunnen proeven.

Ik heb alle boeken gelezen die Chantal van Gastel tot nu toe geschreven heeft. Wat ik leuk vind aan deze bundel en aan de verhalen van Chantal is dat ze personages laat terugkomen in een ander verhaal. Tess en Milo uit het korte verhaal Loveshack zou je bijvoorbeeld kunnen kennen uit Ik wist het. Ook lees je een verhaal over Mia dat zich afspeelt voor Ik wist het, maar dat verhaal had ik vorig jaar al gelezen. Superleuk om oude personages weer eens terug te zien en het laat ook zien dat Chantal oog heeft voor detail in haar verhalen.

Het zijn luchtige verhalen met weinig diepgang, maar het is fijn om je in de kerstsfeer te wanen en het zorgt ervoor dat je verder even nergens aan hoeft te denken. Je hebt het boek zo uit aangezien het maar 191 pagina’s heeft. Ik kan niet wachten tot Chantal van Gastel weer een heerlijke, dikke roman schrijft!

IMG_20151112_115346