Boekrecensie: Gillian King – Zwart-wit

‘Elin is op zoek naar werk, niet naar een relatie. Vicky is achttien jaar jong en volkomen onbezonnen. Nick is bijzonder aantrekkelijk, maar verboden terrein. Wanneer door een samenloop van omstandigheden de levens van deze drie mensen met elkaar verweven raken, kunnen Elin en Nick het niet helpen dat de vonk tussen hen overslaat. Toch zijn ze het erover eens: verliefd worden is geen optie. Maar ja, zie het maar eens tegen te houden!’ (www.zomerenkeuning.nl)

Gillian King is een chicklit schrijfster die heerlijke verhalen schrijft. Ze heeft al aardig wat boeken geschreven die ik allemaal heb gelezen: Geloof me maar, O,o, Olivia, Zestig dagen en Alles of niets!. Het meest recente boek, Alles of niets!, vond ik een heerlijk boek en is mijn favoriet uit het rijtje. Nu was dan eindelijk het boek Zwart-wit aan de beurt. Ik las dit boek in iets meer dan een dagdeel uit, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik lekker aan het zwembad lag (zoals je ziet op de foto), wat waarschijnlijk wel bevorderlijk is voor het leestempo.

Het verhaal van Bibi sprak me aan, het verhaal van Elin en Nick minder. Gedurende het hele verhaal vermoed je dat er iets aan de hand is met Nick en uiteindelijk blijkt hij een good guy te zijn, wat voor mijn gevoel niet bij hem paste omdat je geen sympathie voor hem op hebt kunnen brengen. Alleen op het einde merk je pas dat hij een goed hart heeft, terwijl ik dat helemaal niet verwacht had. Ik vond de relatie tussen de zussen Bibi en Elin goed en realistisch uitgewerkt. Je kan je goed inleven in deze twee personages.

Ik had na het begin verwacht dat Vicky en Santos een grotere rol zouden spelen in het verhaal, maar zij verdwenen redelijk snel naar de achtergrond. Voor mijn gevoel voegde dit weinig toe aan het verhaal, net zoals een aantal andere platte personages zoals Max, Julia en de moeder van Elin en Bibi. Door de schuingedrukte stukken in het boek dacht ik dat ik te maken had met een chicklit met een thrillerachtig randje. Dit bleek echter niet het geval.

Gillian King heeft een fijne schrijfstijl waardoor je telkens maar door blijft lezen. Zwart-wit is zeker een vermakelijk boek om te lezen en ik kijk alweer uit naar een nieuw boek van Gillian!

Boekrecensie: Gillian King - Zwart-wit