Boekrecensie: Rebecca Yarros – Onverminderd

‘Onverminderd van Rebecca Yarros is rauw, realistisch en romantisch. Dat rauwe begint al bij de openingsscène, waarin Ember het dramatische nieuws krijgt dat haar vader is gesneuveld in Afghanistan. In die toch al kwetsbare periode komt ze er ook nog achter dat haar vriendje Riley het doet met haar huisgenoot. Ember vindt steun bij Josh, de ijshockeycoach van haar broertje. Maar ze kijkt wel uit om zich in een nieuwe relatie te storten…’ (www.zomerenkeuning.nl)

Recensie
Ik ben altijd een beetje huiverig voor boeken die al een ton goede recensies hebben ontvangen, omdat deze boeken bij mij vaak te hoge verwachtingen scheppen. Daardoor komt het weleens voor dat ik uiteindelijk teleurgesteld het boek uitlees. Ik had dan ook hoge verwachtingen van Onverminderd, maar ik kan gelukkig zeggen dat dit boek mijn verwachtingen heeft overtroffen.

Ember rouwt om haar vader, probeert haar familie op de been te houden en wordt ook nog eens verliefd. Het verdriet om Embers vader speelt in het begin de hoofdrol, maar naarmate het verhaal vordert komen er meerdere personages en verhaallijnen om de hoek kijken. Rebecca Yarros is zelf de vrouw van een militair, dus ze weet waar ze over praat. Hierdoor weet ze een prachtig verhaal neer te zetten waarin ze ook nog eens prachtige zinnen gebruikt, bijvoorbeeld: ‘Volgens mij moesten we vandaag ook trots zijn, omdat hij zijn leven had gegeven voor iets wat veel groter is dan hijzelf. Wat de mensen niet begrepen was dat er in mijn ogen niets groters was dan mijn vader, niets wat zijn leven waard was.’

Het boek pakt je vanaf de allereerste bladzijde en laat je niet meer los. De personages zijn levensecht, de schrijfstijl is heerlijk en het verhaal nestelt zich in je hart. En dan heb ik het personage Josh nog niet eens genoemd… hoe perfect wil je een man hebben? Daarnaast is het geweldig om te zien hoe Embers personage zich ontwikkelt en hoe haar kijk op de dingen verandert. En ja, ik heb een paar tranen gelaten bij dit boek. Ik geef bijna nooit vijf sterren aan een boek, maar dit boek heeft me geraakt. Rebecca Yarros heeft een ijzersterk verhaal neergezet en ik zou zeker meer van haar willen lezen!

Beoordeling: ★★★★★

IMG_20151029_153546