Boekrecensie: Buddy Tegenbosch – Oog om oog

De omslag van het boek Oog om oog trekt meteen je aandacht. Het oog op de voorkant daagt je uit om het op te pakken en de blauwe randen van de pagina’s zorgen voor een mooi visueel effect. Het zorgt ervoor dat ik dit boek achterstevoren in mijn boekenkast wil zetten. Slim aangepakt dus, maar is het boek inhoudelijk ook zo mooi?

De eerste pagina begint al gelijk heftig en roept vragen op. Super slim om de lezer nieuwsgierig te maken en ervoor te zorgen dat de lezer het boek in een mum van tijd uitleest. In Oog om oog vertelt Jaap-Jan zijn verhaal. Hij gaat studeren en laat zijn niet al te rooskleurige verleden achter zich. Dat is hij in ieder geval van plan, maar het lijkt niet echt te lukken. Hij wordt geplaagd door geesten van het verleden. Het boek wisselt een hoofdstuk in het heden af met een flashback van het verleden. Je leest over Jaap-Jan en zijn verleden met Ivar, de jongen die hem pestte op de basisschool. Ondertussen maakt Jaap-Jan vrienden op zijn nieuwe school als hij gaat studeren. Hij krijgt een kamer aangeboden en hij voelt zich thuis bij Scrabble, Mi-Lan en Liza. Maar op een gegeven moment staat Ivar voor zijn neus en moet Jaap-Jan zijn verleden onder ogen komen. Hij kan er niet voor blijven wegrennen.

Het begin van dit boek heeft iets ongrijpbaars, iets mysterieus. Je wordt nieuwsgierig naar de flashbacks die aan bod komen, maar ook naar de aparte personages waar Jaap-Jan bevriend mee raakt. Deze personages zijn trouwens wel echt goed uitgewerkt, voor mij waren Scrabble, Mi-Lan en Liza levensecht. Ik vond ze intrigerend, net als de bijna filosofische gesprekken die af en toe gevoerd worden. Daarnaast kon ik me ook goed met de personages identificeren, waarschijnlijk omdat ze van mijn leeftijd waren en ook studeerden. Het is mooi om te zien hoe het karakter van Jaap-Jan zich ontwikkelt, maar ook wel cliché. Toch maakt dat dit boek niet per se minder leuk. Buddy Tegenbosch schrijft fenomenaal, het boek hield me echt in zijn greep. De laatste 100 bladzijden heb ik tijdens één avondje badderen verslonden. Je moet gewoon weten hoe het afloopt.

Het hele boek wordt er naar één punt toegewerkt en de spanning loopt hoog op. Ik was zo nieuwsgierig en kon niet wachten tot dat grote moment, en het was ook echt spannend van tevoren, maar een echte climax was het niet. Niet dat ik echt diep teleurgesteld was, maar het maakte niet zoveel indruk op mij. Wel denk ik dat dit boek voor middelbare scholieren echt een must read is. Het boek behandelt verschillende maatschappelijke problemen en doet dit op een manier die voor zowel jongeren als volwassenen aantrekkelijk is om te lezen.

Ik had geluk en won dit gesigneerde boek via de blog Culturalize.nl. Daar ben ik echt blij om, want ik heb genoten van dit boek! Buddy Tegenbosch zorgt er met zijn schrijfstijl voor dat je antwoord wil krijgen op al je vragen, waardoor je door dit boek heen vliegt. Oog om oog is een boek met levensechte personages en een goed verhaal, dat ik zeker niet snel zal vergeten.

Boekrecensie: Buddy Tegenbosch - Oog om oog