Boekrecensie: Miriam Bruijstens – Het boek van Tess

Tess wil een boek schrijven, maar ze vind dat ze daar eerst meer ervaring voor moet opdoen. Daarom wil ze zoveel mogelijk avonturen beleven in de sprankelende zomer, zodat ze er in de saaie winter over kan schrijven. Tess is nogal een losbol, ze doet waar ze zin in heeft en is altijd op zoek naar avontuur. Er komen regelmatig toeristen op het eiland waar ze woont en met sommige van hen beleeft ze een wilde nacht. Tussen hen zit ook de rustige Lucas, een kalme jongen die zich heeft bekeerd na een losbollig leven. Bij hem vindt Tess rust, ze vertelt hem zelfs haar grootste geheim.

Ik was erg benieuwd naar Het boek van Tess. Ik had er goede recensies over gelezen en het vervolg, Het tweede boek van Tess, ligt nu in de winkels. Het boek van Tess is een dun boekje met maar 132 pagina’s. Als je wil kan je dit boek in een dag uitlezen. Door het boek heen staan gedichten die Tess heeft geschreven en andere gedachtenspinsels, waardoor het ook echt het boek van Tess wordt. Het boek heeft alleen niet echt een duidelijke structuur. Er zijn geen hoofdstukken en er is ook geen duidelijke tijdsaanduiding, het gaat nogal van de hak op de tak. Maar als ik er wat langer over nadenk vind ik dat dit wel bij Tess als persoon past: het hele plaatje klopt dus.

Het hoofdpersonage Tess is goed uitgewerkt. Haar acties zijn vaak impulsief en soms extreem, waardoor je al snel vraagtekens krijgt bij Tess als persoon. Dat maakt het verhaal wel interessant. De pagina’s zitten vol leven, ik vind dat Miriam Bruijstens het echt realistisch heeft geschreven. Ik vond dat het boek wel redelijk snel was afgelopen, ik had meer willen weten over Tess en ook over Lucas. Het grote geheim vond ik ook niet heel bijzonder schokkend trouwens.

Het boek was vermakelijk, maar raakte me niet. Ik had meer diepgang verwacht bij de personages en voor mijn gevoel is het verhaal niet helemaal af. Het is een apart boek en de achterliggende gedachte vind ik mooi, maar ik had er wel meer van verwacht. Omdat het verhaal voor mijn gevoel niet helemaal af is, ben ik wel benieuwd naar Het tweede boek van Tess, dat ik ook zeker wil gaan lezen.

Boekrecensie: Miriam Bruijstens - Het boek van Tess