Plog IJsland: The Golden Circle

De reis naar IJsland was echt bijzonder, een bestemming om nooit te vergeten. IJsland is heel veelzijdig: spuitende geisers, mooie watervallen, tektonische platen die van elkaar af schuiven, geothermische baden en ga zo maar door. Omdat IJsland zo veelbelovend leek, besloot ik van tevoren om te gaan ploggen (picture bloggen) op bestemming. Daarom neem ik jullie nu mee tijdens iedere dag in IJsland. Op de eerste dag gingen we naar de Blue Lagoon en op zoek naar het Noorderlicht. Vandaag zijn we bij dag twee beland, waarbij we de Golden Circle tour doen 🙂

Goedemorgen! We ontbijten bij een klein bakkertje en worden rond half 9 opgehaald. We hebben vandaag een populaire excursie op het programma staan: de Golden Circle!

Tijdens de busrit konden we al genieten van het mooie landschap van IJsland. Echt bijzonder, het ene moment rijd je door lege velden met geen enkel teken van leven, en op het andere moment zie je ineens besneeuwde bergen. Zo mooi, het landschap van IJsland is echt een sprookje.

Plog IJsland: The Golden Circle

We beginnen met een bezoekje aan een broeikas. Niet zo heel bijzonder, maar het lag op de weg naar de geisers, dus we maakten hier een korte stop. In de kas worden tomaten geteelt en daar maakten ze hier onder andere tomatensoep en Bloody Mary’s van. Wij testten de soep haha, het was nog vroeg 😉 Wat ik wel heel tof vond om te horen, is dat de broeikassen mede verwarmd worden door de geothermische energie en het geothermische water van IJsland. Ze verbruiken zes tot negen keer minder energie aan stoomkosten (dus o.a. aan verwarmingen) dan andere landen. Yay voor IJsland! 😀 Wat trouwens ook wel een ”leuk” weetje is, is dat het warme water in IJsland echt naar rotte eieren ruikt. Echt een feest met douchen!

We gingen verder naar Strokkur, een geiser die om de vier tot acht minuten uitbarst. Ook hier is het landschap echt bijzonder. Op de foto zie je vooral stoom van de andere, kleinere geisers.

Het is echt heel gaaf om zo’n geiser in actie te zien. Eerst zie je het water een beetje borrelen, en na een kleine aanzet spuit hij omhoog. De ene keer gaat hij echt hoog, de andere keer wat minder. Het is telkens een verrassing wanneer hij uitbarst en hoe hoog hij is. Een heel bijzonder natuurfenomeen, dit was echt een van de hoogtepunten van de reis!

Plog IJsland: The Golden Circle

We keken ook even vanuit dit uitzichtpuntje. Zo gaaf!

En hier maakte ik de foto 😀

Daarna gingen we een bezoek brengen aan de Gullfoss waterval. Echt een bijzonder mooie waterval die terecht komt in een kloof.

Plog IJsland: The Golden Circle

Plog IJsland: The Golden CircleHet totaalplaatje met besneeuwde bergtoppen, een stromende waterval en het zonnetje was echt mooier dan ik had verwacht.

Na ons bezoek aan de waterval, gingen we naar het nationale park Þingvellir. Dit park is ontstaan doordat de Euraziatische en Noord-Amerikaanse plaat uit elkaar schuiven. Daardoor is een geologische spleet ontstaan van bijna zeven kilometer. Het is bijna onwerkelijk om hier doorheen te lopen!

Het was een lange en vermoeiende dag, maar wat hebben we bijzondere dingen gezien!

Plog IJsland: The Golden Circle

Tijd om een restaurantje te gaan zoeken om te eten! We belanden bij Harry’s waar we beginnen met een drankje. Ik wist van tevoren wel dat IJsland bizar duur was, maar toch had ik het een beetje onderschat. Het wijntje dat je hier op de foto ziet, was 1450 IJslandse kronen. Omgerekend is dat €10,30. Echt bizar dus, meer dan tien euro voor een wijntje! Moet je nagaan hoe duur onze gerechten en andere etentjes waren. Mocht je dus naar IJsland willen gaan, begin maar alvast met sparen! 🙁

Ik koos voor fish and chips en Richard had iets met lam. Daarna was het tijd om weer naar bed te gaan, want de volgende ochtend moesten we weer vroeg op.

Vinden jullie het leuk om deze plogs te lezen? Plog drie en vier staan namelijk alweer klaar voor jullie. Laat me vooral weten wat je er van vindt! 🙂

Plog IJsland: The Golden Circle

Volg je mij al op Bloglovin’, Instagram en Twitter?