Boekrecensie: Kim van Kooten – Lieveling

Puck is jarig, ze is vijf jaar geworden. Samen met haar moeder pakt ze haar spullen en wacht ze op een zwarte auto. De moeder van Puck heeft namelijk een nieuwe vriend. Puck noemt hem ‘ome meneer’ maar dat verandert al snel in ‘papa’. Haar nieuwe papa laat al snel blijken dat hij Puck eigenlijk liever vindt dan haar moeder. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat haar nieuwe papa Puck na het douchen afdroogt zonder handdoek, wat ook blijkt uit deze pijnlijke quote uit het boek:

‘Papa tilt me uit bad en droogt me af met zijn handen. Zo kan hij mijn lijf goed onderzoeken. Ik hoop maar dat het hem op een dag helemaal duidelijk is. Dan weet hij alles. Maar er valt steeds weer iets nieuws te ontdekken, zegt papa.’

Ik had al veel positieve recensies gelezen over dit boek en dat zorgde er voor dat ik aan dit boek begon toen ik naar IJsland ging. Het boek heeft een vlotte schrijfstijl en korte hoofdstukken, waardoor je door het boek heen vliegt.

De personages rondom Puck worden erg gekarikaturiseerd. De moeder wordt bijvoorbeeld beschreven als een soort ma Flodder. Verder komen matchende trainingspakken, het Rotterdamse taalgebruik en hoerige moedertypes aan bod. Daardoor vond ik het soms moeilijk om de personages serieus te nemen. Het is namelijk een waargebeurd verhaal, maar ik had het gevoel dat de personages enorm werden uitvergroot. Dat werkte voor mij niet echt mee aan de geloofwaardigheid. Daarnaast is het erg pijnlijk om te lezen dat niemand in de omgeving van Puck ingrijpt.

Het einde van het boek laat je achter met een aantal vraagtekens. Ik hoop steeds dat ik het einde van het boek verkeerd heb begrepen. Je volgt het leven van Puck vanaf de leeftijd vijf tot en met dertien, maar ik had graag willen lezen hoe het uiteindelijk is afgelopen en hoe ze het seksuele misbruik een plaatsje heeft kunnen geven. Toch is het goed dat dit verhaal verteld wordt vanwege het actuele en heftige onderwerp.

Het verhaal bespreekt een heftig onderwerp, maar het wordt luchtig en vol humor beschreven. De oprechtheid van Puck is hartverwarmend. Je wil Puck beschermen, haar in je armen nemen en haar meenemen naar een andere plek. Helaas kon ik me soms ook wel ergeren aan de schrijfstijl en miste ik wat diepgang in het verhaal. Lieveling is heftig en de ervaringen van Puck hebben me zeker geraakt, maar het boek zelf heeft niet zo veel indruk op me gemaakt.

Boekrecensie: Kim van Kooten - Lieveling