Boekrecensie: Jill Mansell – Lang leve de liefde

Een aantal jaar geleden had ik periodes waarin ik ontzettend veel boeken las van Jill Mansell. Op een gegeven moment ging ik meer andere boeken lezen en las ik een tijd lang geen boeken meer van Jill Mansell. Ze zijn toch allemaal hetzelfde, was mijn gedachte. Nu ik Lang leve de liefde heb gelezen, vraag ik me af waarom ik nu pas weer een boek van haar heb gelezen. Het was echt een tof boek!

Lang leve de liefde gaat over Lily, die ieder jaar met haar verjaardag een brief krijgt van haar overleden moeder. Op haar vijfentwintigste verjaardag krijgt ze haar laatste brief, waarin haar moeder meer informatie prijsgeeft over haar grootste liefde. Verder leert Lily per ongeluk een bekende acteur kennen, die ze leuker vindt dan ze toe wil geven. Haar beste vriend Dan wil dan pas toegeven hoe verliefd hij eigenlijk is op Lily.

Het boek volgt veel verschillende personages, maar niet op een manier waardoor je in de war raakt of je eraan irriteert. Het is echt één geheel en daardoor waan je je in hun levens. Wel lopen er verschillende verhaallijnen door elkaar, maar die worden uiteraard allemaal met elkaar verweven. Je leert ieder personage kennen alsof het je beste vriendin is, zonder dat er gebruik gemaakt wordt van een informatiedump. Jill Mansell is er echt een ster in om de spanning of vlam tussen twee mensen te beschrijven en je wil zo graag dat bepaalde personages bij elkaar komen dat je wel door móét lezen. Wel vind ik dat er wel iets minder personages gebruikt hadden mogen worden, af en toe was het iets te druk.

Jill Mansell is het nog steeds niet verleerd: haar verhalen zijn romantisch, grappig, warm en gewoon vermakelijk. Ja, ook voorspelbaar, maar dat weet je als je aan zo’n boek begint. Het is echt een feelgood verhaal zoals je van haar gewend bent, maar ook de onderwerpen rouw/verlies komen aan bod, zodat het boek wat meer diepte heeft. Ik neem me voor om voortaan weer ieder nieuw boek van Jill Mansell te gaan lezen.

Leuke toevoeging trouwens: ik las dit boek als Dwarsligger en dat vond ik een erg fijne ervaring! Het boekje is klein en compact waardoor je het makkelijk mee kan nemen en hij ligt fijn in je hand. Zeker een aanrader!

Boekrecensie: Jill Mansell - Lang leve de liefde