Boekrecensie: Ali Benjamin – Suzy en de kwallen

”Sommige dingen gebeuren gewoon,” zegt Suzy’s moeder wanneer ze het slechte nieuws vertelt aan Suzy. Suzy Swanson is er van overtuigd dat haar beste vriendin is overleden door een zeldzame kwallenbeet van de Irukandji kwal. Ze kan maar niet geloven dat haar vriendin zomaar is verdronken, ze kon juist zo goed zwemmen. Suzy is daarom vastbesloten om alles te weten te komen over deze kwal om te begrijpen wat er is gebeurd. En het ergste is nog dat ze nooit sorry heeft kunnen zeggen tegen Franny voor wat ze haar heeft aangedaan.

Boekrecensie: Ali Benjamin - Suzy en de kwallen

Allereerst even een applaus voor de vormgeving van dit boek. I love it! Ik vind de voorkant mooi, maar vooral de snede is prachtig. Er staan allemaal kleine, blauwe kwallen op: echt heel mooi gedaan! Ook in de binnenkant van het boek is aandacht besteed aan de vormgeving: elk hoofdstuk bevat een kleine tekening en ieder deel van dit boek heeft een pagina vullende tekening van een kwal. Ik vind het altijd fijn als er extra aandacht is besteed aan de vormgeving van een boek. Dit mooie stukje tekst op de achterflap zorgde ervoor dat ik dit boek móést lezen: ‘Sommige harten kloppen maar ongeveer 412 miljoen keer. Klinkt alsof het best veel is, hè? Maar dan ben je nog maar twaalf jaar.’

Het boek Suzy en de kwallen is ontzettend aandoenlijk. Het laat heel goed zien hoe hulpeloos je je kan voelen wanneer iemand spontaan komt te overlijden, of wanneer er gewoon ‘zomaar’ iets gebeurt met een ernstige afloop. Sommige dingen gebeuren nou eenmaal zonder reden, en Ali Benjamin weet de hulpeloosheid van de omgeving super goed te verwoorden. De achterliggende boodschap vind ik dan ook erg mooi. Het boek laat zien dat niet alle verhalen een gelukkig einde hebben en hoe je daar als persoon mee om kan gaan.

Het boek is ingedeeld als een soort opstel en tussen de hoofdstukken door lees je flashbacks over de vriendschap tussen Suzy en Franny. Het personage van Suzy is echt goed uitgewerkt. Ze is zo onschuldig en wil eigenlijk alleen maar alles goed doen. Ik had echt met haar te doen! Het boek is wel voor een jonge doelgroep, voor kinderen vanaf 13 jaar. Dit merk je zeker in de schrijfstijl, maar laat je dat niet weerhouden van het lezen van dit boek. De feitjes over kwallen waren een leuke toevoeging! Ze voegden voor mij niet per se iets toe, maar ze waren zeker interessant.

Suzy en de kwallen is een aandoenlijk verhaal over rouw, vriendschap en liefde. Je gaat van Suzy houden als je samen met haar de logica probeert te begrijpen tussen leven en dood. Een erg bijzonder boek dat een klein beetje je hart breekt!