Boekrecensie: Laure Eve – De Graces

Samen met haar moeder verhuist River naar een klein dorpje. Hier komt ze er al gauw achter dat de familie Graces een bijzondere familie is. Er wordt bijvoorbeeld niemand uit het dorp meer uitgenodigd voor verjaardagen omdat het een keer gigantisch is misgegaan. River is geïntrigeerd door deze familie, waarvan gezegd wordt dat ze magie gebruiken en heksen zijn. Ze valt als een blok voor Fenrin en raakt bevriend met zijn zusje Summer. River wil niets liever dan bij deze familie horen. Zorgvuldig maakt ze een plan om steeds dichter bij haar doel te komen. Ze komt steeds meer te weten over Fenrin en over zijn familie, maar ze is er nog niet klaar voor om haar eigen waarheid te delen.

Laure Eve heeft met De Graces een spannend en mysterieus verhaal neergezet. Ik kan niet precies zeggen hóé ze het doet, maar met haar schrijfstijl weet ze een mysterieus sfeertje weg te zetten. In het begin kreeg ik een beetje een Twilight gevoel, maar dat duurde maar even. De Graces is een bijzondere familie en je gaat net als River verlangen om erbij te mogen horen. Ik vind dat de personages goed zijn uitgewerkt: River voelt levensecht en ik vind het heel bijzonder hoe de familie iedereen, inclusief jij als lezer, om zijn vinger weet te winden. Het is echt knap gedaan hoe Laure steeds een stukje waarheid onthult. Ik vond het ook fijn dat het aspect magie niet te heftig en serieus wordt weggezet. Meerdere personages zetten hun vraagtekens bij magie wat het geheel een stuk realistischer maakt. Verder vind ik het ook bijzonder dat de namen van de personages gebaseerd zijn op mensen die ze zelf kent of een hint naar het plot. Ze heeft er echt goed over nagedacht en op deze manier een diepere laag aangebracht.

Je moet wat geduld hebben om door het boek heen te komen. De schrijfstijl is fijn en vloeiend, maar er zit in het begin niet echt een spanningsboog in. Langzaam maar zeker krijg je steeds meer informatie van Laure zodat je zelf de puzzelstukjes in elkaar kan zetten, maar ze heeft me zeker een aantal keer verrast. Er komen steeds meer vragen bij maar er worden gelukkig ook een heleboel vragen beantwoord. Het boek eindigde gelukkig niet met zo’n cliffhanger dat je niet meer weet wat je met je leven aan moet, maar ik ben wel echt heel benieuwd naar het tweede deel.

Beoordeling: ★★★★☆Boekrecensie: Laure Eve - De Graces