Boekrecensie: April Genevieve Tucholke – Wink Poppy en Midnight

Toen ik Lotte hoorde vertellen over Wink Poppy en Midnight op de najaarspresentatie van Blossom Books, sprak dit verhaal me meteen aan. Dit boek vertelt, zoals de titel al aangeeft, het verhaal over de personages Wink, Poppy en Midnight. Wink is het rare meisje dat op een boerderij woont en voor haar zusjes zorgt. Poppy is het arrogante meisje die iedereen om haar vingers windt, en Midnight is de onzekere, zachtaardige jongen met een grote liefde voor Poppy. Ze wonen in hetzelfde dorp en het eerste deel van het boek gaat het voornamelijk over de liefde van Midnight voor Poppy. Hij begint ook interesse te krijgen in Wink, maar daar steekt Poppy een stokje voor.

Laten we beginnen met een applausje voor de cover van dit boek: echt geweldig! Uitgeverij Blossom Books geeft regelmatig boeken uit met prachtige covers en deze cover past ook perfect bij dit herfstweer. Ik had iets heel anders verwacht van de inhoud van het boek. Ik dacht dat het verhaal vanuit de drie personages zou worden verteld en dat je dan aan het einde doorhad wie de schurk was, wie de held was en wie de leugenaar was. Het verhaal wordt inderdaad vanuit Wink, Poppy en Midnight verteld, maar het verhaal liep heel anders dan dat ik dacht. Het is vooral heel mysterieus en ook een beetje vaag geschreven. Dit heeft ook te maken met de schrijfstijl van April Genevieve Tucholke, ze is er in geslaagd om een mysterieuze sfeer neer te zetten, bijvoorbeeld door het herhalen van woorden. Haar schrijfstijl is een beetje dromerig, bijna poëtisch. Het verhaal is niet ingedeeld in hoofdstukken, maar je leest telkens vanuit een bepaald perspectief, wat ik erg fijn vond. Deze stukken waren meestal redelijk kort, waardoor je het boek snel uit kan hebben. April Genevieve Tucholke heeft de personages echt een eigen persoonlijkheid en eigen stem gegeven.

Het verhaal blijkt niet zo zwart-wit te zijn als ik van tevoren dacht. Ik interpreteer het verhaal zo dat ieder verhaal zijn eigen held en zijn eigen schurk heeft. Niemand is alleen maar goed of alleen maar slecht. Aan de andere kant kan je het verhaal ook zo interpreteren met een schurk, held en leugenaar, maar dan niet de personages die je van tevoren in gedachten had. Dat klinkt een beetje vaag vermoed ik, maar het verhaal is ook een beetje vaag. Dat maakt het juist zo mysterieus en daar hou ik van! Wink Poppy en Midnight was dus heel anders dan ik had verwacht, maar het boek heeft me zeker positief verrast. Steeds als je denkt dat je het boek doorhebt, gebeurt er weer iets waardoor je je mening bij moet stellen. Een mysterieus boek dat ik jullie zeker aanraad!

Boekrecensie: April Genevieve Tucholke - Wink Poppy en Midnight