Boekrecensie: Ruta Sepetys – Zout van de zee

Zout van de zee vertelt het verhaal vanuit verschillende perspectieven aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Je leest dit verhaal vanuit vier verschillende perspectieven die op zoek zijn naar vrijheid en verlossing. Je leert de personages al snel goed kennen: Johanna uit Litouwen, Florian uit Duitsland, Alfred uit Duitsland en Emilia uit Polen. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal, hun eigen achtergrond en hun eigen geheimen. Deze verschillende invalshoeken maken het verhaal erg interessant.

Ik had meerdere recensies gelezen en verhalen gehoord dat dit boek echt prachtig zou zijn en dat mensen moesten huilen bij het lezen. Misschien had ik te hoge verwachtingen, maar ik ben niet lyrisch over het boek. Het is zeker een bijzonder boek en goed om gelezen te hebben, want ik vind dat deze verhalen verteld moeten blijven worden. Dat dit boek op feiten berust, maakt het geheel nog indrukwekkender. Ik vond het zelf wel erg dat ik nog nooit had gehoord van de Wilhelm Gustloff, terwijl dit de op een na grootste scheepsramp van de geschiedenis is. En dat terwijl ik, en ik denk vele mensen met mij, wel het verhaal van de Titanic ken en deze film al wel vijf keer heb gezien. Ter vergelijking: bij de Titanic kwamen 1500 mensen om, bij de Wilhelm Gustloff waren het er meer dan 9000. Ik vond het ook heel interessant om nu eens te lezen vanuit een ander perspectief dan de Nederlanders of de Duitsers, want je bent je er niet altijd bewust van dat er nog veel meer landen bij betrokken waren.

Het boek heeft niet zozeer een ijzersterk plot, maar draait vooral om de verschillende achtergronden van de personages en hun positie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gebruik van de personages vond ik heel sterk en ik kreeg ook echt een band met de bijpersonages. De afwisseling tussen de personages is fijn en omdat de hoofdstukken zo kort zijn, lees je dit boek snel uit. Ondanks dat het boek redelijk dik is, ben je er dus zo doorheen. Ik vond het einde echter iets te abrupt. Ruta Sepetys heeft de tijd genomen om de personages te introduceren, dus ik vond het jammer dat ze niet hetzelfde deed bij het einde. Daarnaast moet ik wel zeggen dat Ruta Sepetys een realistische en beeldende schrijfstijl heeft, waardoor het verhaal nog meer bij je binnenkomt.

Zout van de zee is een aanrader als je geïnteresseerd bent in een mooi verhaal over de Tweede Wereldoorlog.

Boekrecensie: Ruta Serpetys - Zout van de zee