Boekrecensie: Amy Ewing – The Jewel

Violet moet dit jaar meedoen met de Veiling, wat betekent dat ze het eigendom zal worden van iemand anders. Ze leeft in een wereld waar mensen van adel zelf geen kinderen kunnen krijgen. Deze vrouwen gebruiken daar surrogaten voor, meisjes zoals Violet. Zij moeten alles achter hun laten voor een leven in de Jewel. Violet gaat voortaan door het leven als nummer 197 als ze wordt gekocht door een van de rijkste vrouwen van het land. Ze wil niets liever dan een manier vinden om aan dit leven te ontsnappen, maar ze moet ook toezien hoe haar beste vriendin Raven er aan onderdoor gaat.

The Jewel is het eerste boek dat ik las van de nieuwe uitgeverij Young & Awesome. De voorkant sprak me meteen aan, wat een pareltje! Het deed me meteen denken aan De Selectie, maar na het lezen van de achterkant werd al snel duidelijk dat dit verhaal niet alleen over prinsessen en mooie jurken zou gaan. Een verhaal over mensenhandel leek me ontzettend heftig. Toch vind ik dat het verhaal wel iets wegheeft van De Selectie en dan vooral de setting. Het verhaal zelf is natuurlijk anders, maar ook in dit verhaal kom je terecht op prachtige feesten met de mooiste jurken. In dit verhaal spelen leugens en verraad echter een grote rol. Het is echt bizar hoe de rijke mensen in deze wereld met de surrogaten omgaan. Ik verbaasde me erover dat de surrogaten in dit boek ook over een speciale kracht bezitten, ze kunnen bijvoorbeeld de vorm en kleur van voorwerpen veranderen, maar dit deel is niet heel overheersend en vond ik niet vervelend om over te lezen. The Jewel is niet echt vernieuwend. Het past goed in het straatje van De Hongerspelen, Divergent en De Selectie: er is een bepaalde groep aan de macht en een meisje uit een arm gezin blijkt over een speciale kracht te beschikken die ze in wil zetten om deze macht te ondermijnen. Deze clichés maken het echter niet minder vermakelijk om dit boek te lezen, het is gewoon een fijn boek.

Ik vond dat het verhaal heel sterk begon en ik werd echt het verhaal ingezogen door de fijne schrijfstijl van Amy Ewing. Ze beschrijft de omgevingen en kleding net alsof je er zelf bij bent. Na het begin had ik wel het gevoel dat het verhaal een beetje inzakte. Daarnaast wordt Violet, ondanks alles, verliefd. Ik had helaas niet het gevoel dat we als lezer ook de tijd kregen om verliefd op hem te worden. Daarom vond ik het wel lastig om deze verliefdheid serieus te nemen.

The Jewel heeft mij positief verrast. Door de schrijfstijl van Amy Ewing word je meteen het verhaal ingezogen en blijf je maar doorlezen. Het boek eindigt met een cliffhanger waardoor ik het liefst gelijk deel 2 ga lezen. Ik hoop echt dat uitgeverij Young &Awesome deel 2 en 3 ook gaat uitgeven, want die ga ik dan zeker lezen. The Jewel is echt een aanrader als je ook hebt genoten van De Hongerspelen, Divergent en De Selectie.

Boekrecensie: Amy Ewing - The Jewel