Boekrecensie: Sophie Jackson – Stil van jou

Max heeft het niet makkelijk gehad in zijn leven. Zijn ouders zijn overleden en wanneer Max en zijn vriendin hun zoontje Christopher verliezen, wordt Max verscheurd door verdriet. Daar komt nog bij dat zijn vriendin Lizzie hem verlaat, zonder ook maar iets te zeggen of een briefje achter te laten. Max trekt het niet meer en zoekt zijn toevlucht in drugs. Hij neemt zichzelf voor om nooit meer zoveel van iemand te houden, want dat kan je alleen maar stuk maken. Na zijn tijd in de afkickkliniek komt hij de leuke serveerster Grace tegen. Ook Grace heeft het nodige meegemaakt en probeert haar leven weer op de rit te krijgen. Max en Grace ontwikkelen een mooie vriendschap waarbij Max haar helpt om over een zekere angst heen te komen.

Stil van jou is het vervolg op Stuk van jou. Het is een vervolg, maar het boek gaat over personages die kort aan bod kwamen in het vorige deel. De boeken zijn dus ook apart van elkaar te lezen. Stil van jou komt langzaam op gang. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Max en vanuit Grace, maar het duurt even voordat zij elkaar ontmoeten en het echt interessant wordt.

Sophie Jackson neemt er de tijd voor om de personages goed uit te werken en een eigen stem te geven. Ik had gedacht dat ik Kat en Carter (uit het eerste deel) zou missen, maar ik raakte ook gehecht aan Grace en Max. Dat had ik niet verwacht, want ik vond Max niet zo tof na het eerste boek. Hij is echter zo beschreven dat je tóch van hem gaat houden en hem zijn stomme acties vergeeft. Wel vond ik het in het begin een beetje overdreven: Max is zijn ouders verloren én zijn zoontje én zijn vriendin gaat bij hem weg. Dat lijkt me wel heel erg heftig. Ik snap dat Jackson duidelijk wil maken hoe zwaar Max in de put zat waardoor hij aan de drugs is gegaan, maar ik vind het dan wel heftig om drie doden en een break-up te gebruiken.

Stil van jou is een new adult boek, wat betekent dat de personages wat ouder zijn dan bij young adult boeken en over het algemeen komt er ook meer seks in voor. Ik lees redelijk veel new adult boeken, waardoor de seksscènes voor mij niet altijd noodzakelijk zijn. In dit boek voegden deze scènes echter wel iets toe, omdat dit ook invloed had op het verhaal en de ontwikkelingen van de personages.

Wat ik fijn vind aan de boeken van Sophie Jackson, is dat ze niet gelijk uitgaat van een gelukkig einde. Oké, eerlijk is eerlijk: je weet echt wel hoe het verhaal af gaat lopen. Maar Sophie Jackson laat echt zien hoe de personages struggelen en ze maakt het hen zeker niet makkelijk. Dat maakt het geheel wat realistischer en ook leuker om te lezen. Het is heel bijzonder om te lezen over twee beschadigde mensen die elkaar er bovenop helpen en elkaar weer hoop geven en de zin in het leven laten zien.

Ik had het vermoeden dat het volgende deel over het personage Riley zou gaan; dat heb ik even opgezocht op Goodreads en dat is inderdaad ook zo. Ik ben echt enorm benieuwd naar zijn verhaal! Stil van jou is een eerlijk en mooi verhaal. Er had van mij iets meer vaart in mogen zitten, maar ik vond Stil van jou ontzettend fijn. Er worden serieuze onderwerpen besproken en de personages maken grote ontwikkelingen door. Daarnaast is de achterliggende boodschap ook erg mooi: het verleden is het verleden en heeft niets nieuws te bieden, maar je moet zelf tot dat besef komen.

Boekrecensie: Sophie Jackson - Stil van jou