Boekrecensie: Claudia Gray – Tienduizend hemels boven jou

Het was al even geleden dat ik Duizend stukjes van jou had gelezen, dus ik moest weer even wennen toen ik begon in Tienduizend hemels boven jou. In het begin vond ik het een beetje verwarrend: hoe zat het ook alweer met die dimensies en wie was nou de slechterik? Gelukkig helpt Claudia Gray je weer een beetje op weg met informatie over het voorgaande boek en waar het verhaal gebleven was.

Tienduizend hemels boven jou gaat over Marguerite die sinds haar ouders de Vuurvogel hebben uitgevonden als perfecte reiziger door dimensies kan reizen. Er is echter iemand die de plannen van haar ouders wil dwarsbomen: Wyatt Conley. Hij heeft haar vriendje Paul versplinterd: vier delen van zijn ziel zijn verspreid over verschillende dimensies. Het is de taak van Marguerite om deze splinters te verzamelen zodat ze haar vriendje Paul veilig terug naar huis kan brengen. Tijdens haar zoektocht komt ze in contact met andere versies van zichzelf, maar ook van haar ouders, Paul en Theo. Ze doet bijzondere en verschrikkelijke ontdekkingen tijdens de dimensiereizen in dit boek.

Het blijft tof om te lezen over verschillende dimensies: je weet nooit waar Marguerite nu weer terecht komt. Het is heel mooi om te lezen hoe Marguerite zich hecht aan de personages in de andere dimensies en dat ze beseft dat dit ook echte mensen zijn. Ik vond het heel bijzonder en ook een sterke verhaallijn waarbij Marguerite in de dimensie van Parijs terechtkomt. Claudia Gray weet je telkens weer te verrassen.

De relatie tussen Marguerite, Paul en Theo is erg mooi beschreven. Marguerite heeft er altijd heilig in geloofd dat Marguerite en Paul in elk universum voor elkaar bestemd zijn en dat het lot ze altijd bij elkaar zal brengen. Het is mooi om te zien hoe ze erachter komt dat de personages uit de andere dimensies ook écht andere personen zijn, terwijl ze wel allemaal dezelfde ziel hebben. Ik vind het mooi hoe ze tot dat besef komt en hoe de vriendschap en liefde tussen de personages zich ontwikkelt. En eerlijk? Na het lezen van dit deel heb ik een beetje een zwak voor Theo #teamtheo.

Ik vind het heel knap hoe Claudia Gray elke dimensie echt vorm geeft. In het begin moest ik even in het verhaal komen, maar daarna kon ik het boek bijna niet meer wegleggen en móést ik verder lezen.Het einde was echt tof en spannend, dus ik kan niet wachten om het derde deel te gaan lezen (Een miljoen werelden met jou)!

Boekrecensie: Claudia Gray - Tienduizend hemels boven jou