Boekrecensie: Tara Altebrando – Verdwenen

Het verhaal van Verdwenen sprak me erg aan: zes jongeren die elf jaar geleden zijn verdwenen en nu zijn er maar vijf teruggekomen. Ik was heel benieuwd naar dit boek, ook door de mooie voorkant die boekdelen spreekt. Tara Altebrando schrijft dus over de terugkeer van vijf jongeren die zich niets herinneren van de afgelopen elf jaar. Je volgt het verhaal vanuit drie perspectieven: Lucas en Scarlett, twee jongeren die zijn teruggekeerd, en vanuit Avery, het zusje van de jongen die niet is teruggekomen. Samen proberen ze antwoorden te krijgen op de leegte van de afgelopen elf jaar.

Het duurt lang voordat je iets wijzer wordt, dat had van mij wel wat eerder gemogen. Daardoor pakte ik het boek niet ieder vrij moment op, maar moest ik mezelf er toe zetten om te gaan lezen. Als ik eenmaal aan het lezen was, zat ik wel gelijk in het verhaal en wilde ik zo snel mogelijk weten wat er gebeurd was. Ik vond het wel jammer dat je het verhaal volgde vanuit de drie gekozen perspectieven, die van Lucas, Scarlett en Avery. Misschien was het verhaal interessanter geweest als je vanuit alle perspectieven van de verdwenen jongeren had gelezen, ook vanuit Max. Daarnaast vond ik dat de focus te veel lag op de onderlinge relaties. Er was veel aandacht voor liefdesrelaties en andere gevoelens, terwijl ik gewoon wilde weten wat er allemaal gebeurd was in die elf jaar en waarom.

Sommige bladzijden hebben een bijzondere vormgeving wanneer het gaat om de gedachten van Lucas en Scarlett. Die zijn speels vormgegeven en dat vond ik een leuke toevoeging, het maakte het verhaal iets dynamischer. Het is bijna niet voor te stellen hoe het is als je je niks kan herinneren en op deze manier probeert Tara Altebrando een beeld te scheppen van terugkomende herinneringen.

De uiteindelijke onthulling vond ik wel tof, al ging het einde in vergelijking met de rest van het boek erg snel. Toch blijft het beangstigend als je je bedenkt dat zoiets echt zou gebeuren. Er had van mij wel meer diepgang in mogen zitten, zodat het verhaal me aan zou grijpen. Verdwenen klinkt veelbelovend, maar de uitwerking had voor mij beter gekund. Het boek begint heel spannend, maar gaandeweg verliest het zijn kracht.

Boekrecensie: Tara Altebrando - Verdwenen