Boekrecensie: Sarah J. Maas – Hof van Mist en Woede

Zo, waar zal ik eens gaan beginnen? Er is een enorme hype gaande rondom deze boeken van Sarah J. Maas en het eerste boek sprak mij wel aan, maar ik had geen haast om er in te beginnen. Na een tijdje werd ik zo nieuwsgierig dat ik het boek toch wel graag wilde lezen en ik kreeg het boek cadeau van mijn vriend. Na het lezen van Hof van Doorns en Rozen was ik helaas niet bijster enthousiast. Ik snapte niet zo goed waar de hype nou om draaide: richting het einde werd het boek wel interessant, maar verder vond ik de personages vrij vlak en sommige stukken te langdradig. Even geleden werd ik gevraagd voor de jury om voor Chicklit.nl het beste young adult boek van het jaar te kiezen. Hof van Mist en Woede was een van de genomineerden, dus nu moest ik het tweede deel wel gaan lezen. Ik had sowieso van veel mensen gehoord dat het tweede boek veel beter was, dus ik was toch wel benieuwd.

In het tweede deel keert Feyre samen met Tamlin terug naar het Lentehof, maar de gebeurtenissen Onder de Berg vallen haar zwaar. Daarnaast heeft ze ook nog een afspraak staan met Rhysand en zal ze regelmatig het Nachthof moeten bezoeken. Naast dit alles wordt hun wereld ook nog geteisterd door een groter gevaar. Feyre wil er alles aan doen om dit kwaad tegen te gaan, maar daarvoor zullen er wel een aantal dingen moeten veranderen.

In het begin moest ik even wennen aan de omslag van Feyre’s liefde. In Hof van Doorns en Rozen werd ze stapelverliefd op Tamlin, een liefde die ik al niet zo goed kon plaatsen, en in het tweede deel is er nog maar weinig over van die liefde. Ik had er wel moeite mee dat Sarah J. Maas je als lezer zo tegen Tamlin op wil zetten, terwijl ik zijn reactie wel begreep. Toch heeft ze dit wel slim aangepakt, want we gaan allemaal van Rhysand houden.

De dingen waar ik in het eerste deel moeite mee had, vielen in dit boek op zijn plek. In het eerste deel vond ik de personages vlak, maar hier kwamen ze veel meer tot leven. De gedachtes en gevoelens van Feyre waren levensecht en nu kon ik me echt met haar identificeren. Mooi hoe Sarah J. Maas beschrijft hoe Feyre omgaat met haar trauma’s en de keuzes die ze daarin maakt. Ik ben echt van dit boek en de personages gaan houden.

Ik heb getwijfeld tussen een waardering van vier en vijf sterren. Uiteindelijk heb ik voor vier sterren gekozen, omdat sommige stukken voor mijn gevoel nog wel te langdradig waren. Het boek had 605 bladzijdes en voor mij had het verhaal ook wel in minder pagina’s verteld kunnen worden. Gelukkig bevat dit boek wel genoeg scenes waar veel actie of diepgang in voorkomt, waardoor het boek niet saai wordt. Al begrijp ik Sarah J. Maas wel om het in zoveel woorden te vertellen, want ze heeft ons echt de tijd gegeven om een band op te bouwen met Feyre, Rhysand en de rest van de familie. Ik zal niet degene zijn die vooraan staat met deze hype, maar Hof van Mist en Woede heeft zeker een plekje in mijn hart gekregen.

Door Hof van Mist en Woede begrijp ik waar de hype vandaan komt. Het verhaal is ontzettend sterk, net als de gedachtes en gevoelens van de personages. Ik ben ook gaan houden van deze serie en kan niet wachten op het derde deel.

Boekrecensie: Sarah J. Maas - Hof van Mist en Woede