Boekrecensie: Debra Oswald – Z.g.a.n. (Zo Goed Als Nieuw)

Sullivan heeft gefaald in het leven en heeft het gevoel dat hij een groot gebaar moet maken om nog enigszins nuttig te zijn in het leven. Als hij niks van zijn eigen leven maakt, kan hij in ieder geval nog iets goeds doen met zijn organen. Daarom besluit hij een nier te doneren aan een onbekende. Voor de nierdonatie moet hij echter wel zijn levensstijl gaan veranderen: geen alcohol meer, afvallen, werk zoeken en gaan sporten. Dit idee geeft Sully een doel in zijn leven en langzaam maar zeker zet hij zijn leven weer op de rails.

In het begin wist ik niet zo goed wat ik van dit boek moest vinden. Een verhaal over iemand die een nier wil gaan doneren aan een onbekend persoon vind ik wel bijzonder. Het boek leest ook heel lekker weg. Ik moest even aan Sullivan wennen, maar je gaat echt van hem houden. In het begin vind je hem maar niks en is het echt een loser, maar hij groeit echt uit tot een charmante man. Je volgt het verhaal vooral vanuit Sully, maar er zijn ook andere personages die aan bod komen en die je af en toe volgt. Normaal gesproken vind ik het niet zo fijn als er vanuit te veel personages wordt geschreven, maar in dit boek was het juist een toevoeging en dit gaf het verhaal extra diepte. Je gaat je ook hechten aan bijvoorbeeld Nathalie, Louis en Jose Luis.

Het boek is humoristisch en beschrijft het leven van Sully op een luchtige manier. Het boek wordt niet zwaar qua onderwerp, maar snijdt wel onderwerpen aan waar je langer over na gaat denken. Het boek gaat over doelen stellen in het leven en je idealen bereiken. Wat heb je tot nu toe eigenlijk bereikt in het leven en moet je iets groots doen om een verschil te maken in de wereld? Wel denk ik dat Debra Oswald zich nog iets meer had kunnen richten op de gevolgen van een nierdonatie. We hebben nu eigenlijk geen idee hoe iemand het ervaart als iemand een nier heeft gedoneerd. Ik denk dat de schrijfster mensen daar meer bewust van had kunnen maken, dus daar ligt wat mij betreft een gemiste kans.

Z.g.a.n. (Zo Goed Als Nieuw) is een mooi en oprecht boek met hartverwarmende personages. Het is voor mij geen boek dat me nog heel lang bij zal blijven, maar het is een verfrissend boek en het was vermakelijk om met Sully op pad te gaan. Ik heb er van genoten!

Boekrecensie: Debra Oswald - Z.g.a.n. (Zo Goed Als Nieuw)