Boekrecensie: Jennifer Niven – Op mijn schouders

Libby is het dikste meisje van Amerika, Jack kan geen gezichten herkennen. Iedereen heeft zijn mening klaar over deze twee buitenbeentjes. Als Libby en Jack elkaar ontmoeten, zijn ze beide kwaad, maar gaandeweg nemen ze de tijd om elkaar te leren kennen en leren ze verder te kijken dan alleen uiterlijk of vooroordelen.

We kennen Jennifer Niven allemaal van het prachtige Waar het licht is dat in het buitenland maar ook in Nederland is bekroond met meerdere prijzen. Geweldig dat uitgeverij Moon heeft besloten om ook Op mijn schouders (de vertaling van Holding up the universe) uit te geven. Ik wist al meteen dat ik het boek wilde gaan lezen.

Jennifer Niven wisselt de personages Libby en Jack af in korte hoofdstukken en neemt de tijd om de personages te introduceren, zonder dat het saai of langdradig wordt. Het is knap hoe ze twee personages heeft beschreven die niet doorsnee zijn en allebei worstelen met hun eigen problemen. Net als in Waar het licht is helpen de personages elkaar om er bovenop te komen en daardoor komen ze dichter bij elkaar te staan.

Zonder dat het er te dik bovenop ligt, leert Jennifer Niven ons een aantal belangrijke lessen. Het boek laat heel mooi zien hoe eenzaam mensen zich kunnen voelen en hoe veel het kan helpen als iemand met anderen kan praten. Daarnaast gaat het verhaal over trots, vriendschap, liefde en rouw, maar bovenal over tevreden zijn met jezelf, wat je terugziet in de volgende quote: ”Behalve dat alleen kleine mensen – mensen die vanbinnen klein zijn – het niet prettig vinden dat je dik bent.” Het boek wordt niet zwaar, maar zet je na het dichtslaan van de laatste bladzijde zeker aan het denken. Weliswaar op een heel andere manier dan Waar het licht is, maar daarom niet minder mooi.

Jennifer Niven heeft weer een mooi verhaal neergezet met geloofwaardige en bijzondere personages. De band tussen Libby en Jack is vermakelijk, maar ik heb vooral respect voor de manier waarop de personages zich hebben ontwikkeld en hoe ze zichzelf steeds meer accepteren met hun plek in de buitenwereld. Op mijn schouders is een heel fijn young adult boek dat ik zeker kan aanraden!

Boekrecensie: Jennifer Niven - Op mijn schouders

Volg je mij al op FacebookBloglovin’, Instagram en Twitter?