Boekrecensie: Cath Crowley – Donkerblauwe woorden

Henry en Rachel waren jarenlang beste vrienden. Op het moment dat Rachel ging verhuizen, besloot ze een brief achter te laten in de Brievenbibliotheek. De ouders van Henry verzamelen hier tweedehands boeken waar mensen brieven of gedachtespinsels in achter mogen laten. Jaren later keert Rachel terug, zonder ooit een reactie te hebben gekregen op haar brief. Kunnen zij en Henry de vriendschap nog herstellen?

Voordat ik begon met lezen, had ik eigenlijk geen verwachtingen van dit boek: ik ging er blanco in. Het verhaal wordt verteld vanuit Henry en Rachel die elkaar afwisselen. De hoofdstukken zijn kort en tussen de hoofdstukken door lees je ook nog brieven die in de Brievenbibliotheek in boeken zijn gestopt. Het boek leest daardoor vlot en door de toegankelijke schrijfstijl van Cath Crowley wordt je het verhaal ingezogen.

Het werd al snel duidelijk dat dit niet zomaar een verhaal zou zijn. De personages sloot ik in mijn hart en dan vooral Henry, omdat het zo’n hopeloze, ouderwetse romanticus is. Je leeft ontzettend mee met de personages en het is moeilijk om niet met de personages mee te leven, aangezien ze gek zijn op lezen en vaak over boeken praten. Er komen heftige onderwerpen aan bod en het verhaal was een stuk diepgaander dan ik had gedacht. Cath Crowley maakt mooie, beeldende zinnen die je af en toe recht in het hart raken. Het verhaal wordt niet zwaar maar blijft juist luchtig, waardoor het verhaal voor mij nog meer binnenkwam. Verder vind ik het mooi dat boeken en de betekenis van woorden in het leven veel aan bod komen. Het boek gaat over zoveel meer dan liefde.

Donkerblauwe woorden heeft mij positief verrast. Het is een lief maar vooral eerlijk verhaal over de liefde, tweede kansen, opnieuw beginnen, vriendschap en familie. Ik zou zeker meer willen lezen van Cath Crowley!

”Ik had de brief geschreven voor ik van huis ging, mijn handen bevend terwijl ik de woorden op papier zette. Het was voornamelijk ik hou van je, met een beetje je kunt het dak op. De perfecte liefdesbrief, volgens Lola.”

Boekrecensie: Cath Crowley - Donkerblauwe woorden

Volg je mij al op FacebookBloglovin’, Instagram en Twitter?