Boekrecensie: Kayla Cagan – Piper Perish

Piper heeft maar één droom: kunst studeren in New York. Haar grootste voorbeeld is Andy Warhol en ze kan niet wachten om haar vleugels uit te slaan. Het liefst gaat ze samen met haar beste vrienden Enzo en Kit naar New York. Het blijkt een lange weg te zijn om haar droom te bereiken, een weg die niet vanzelfsprekend is en waar ze hard voor zal moeten werken.

Piper Perish is geschreven in dagboekvorm en deze vertelvorm zorgt er bij mij meestal voor dat ik sneller door een boek heen kom. Dat is ook zo bij Piper Perish: het boek leest vlot en de meeste hoofdstukken zijn kort, waardoor ik in het begin snel door het boek heen kwam. Toch merkte ik dat ik het boek niet op ieder vrij moment oppakte, wat ik vaak bij andere boeken wel ervaar. Als ik aan het lezen was, dan kwam ik er makkelijk doorheen en vond ik het leuk, maar zodra ik het boek weglegde stond ik niet te springen om het weer op te pakken. Daardoor duurde het toch wat langer voordat ik dit boek uit had. De tekst wordt soms afgewisseld met tekeningen (gemaakt door Emmy!), een speelse toevoeging die voor mij ook echt iets toevoegde aan het verhaal, aangezien Piper zelf kunstenaar is. Heel leuk gedaan!

Piper ervaart een heleboel tegenslagen in haar leven. Ze heeft zoveel tegenslagen dat het bijna ongeloofwaardig overkomt. Ik vond het in het begin lastig om me in Piper te verplaatsen en om sympathie voor haar op te brengen. Piper klaagt ontzettend veel en ik vind het lastig om dat te negeren. De sympathie voor Piper was meer aanwezig naarmate het verhaal vorderde en we het einde van het boek naderden. Daarnaast heeft Piper een vervelende relatie met haar zus, een relatie die van mij wel beter uitgewerkt had mogen worden. Wel vind ik de vriendschap tussen Piper, Enzo en Kit mooi beschreven.

Piper Perish is zeker een vermakelijk boek, maar ik had er zelf meer van verwacht. Piper was gewoon niet mijn type persoon en veel gebeurtenissen voelden voor mij ongeloofwaardig. Piper Perish is echt een aanrader als je houdt van een young adult boek over kunst met een goede dosis drama, dat gaat over vriendschappen, voor jezelf opkomen en voor jezelf kiezen.