Boekrecensie: Richelle Mead – The Glittering Court

Adelaide moet trouwen met Lionel om de eer van haar familie te redden en ervoor te zorgen dat haar familie niet in geldproblemen raakt. Ze is het hier totaal niet mee eens en ten einde raad neemt ze een belangrijke beslissing: ze neemt de plaats van haar dienstmeisje in. Haar dienstmeisje was uitgekozen voor The Glittering Court, een bedrijf dat meisjes van lage komaf een stoomcursus geeft tot nette jongedame zodat ze met een rijke man kunnen trouwen. Adelaide laat alles achter zich, in de hoop dat ze een betere toekomst tegemoet gaat. Ze heeft er alles voor over om haar eigen geluk en toekomst te kiezen.

De cover van The Glittering Court geeft je het gevoel dat dit verhaal gaat over rijkdom, rivaliteit en liefde, in combinatie met prachtige jurken, balzalen en mooie feesten. Er werden vergelijkingen gemaakt met The Jewel en De Selectie, twee boeken die ik zelf heerlijk vond om te lezen. Dit was ook gelijk mijn valkuil: ik had een heel andere verwachting van het boek. Ik verwachtte een lekker luchtig verhaal met wellicht wat humor, aangezien Adelaide als machtige jongedame een stoomcursus gaat volgen voor iets wat ze al perfect beheerst. Het verhaal is allesbehalve luchtig. The Glittering Court gaat wel even over de stoomcursus, maar dit was maar een klein deel van het verhaal. Richelle Mead heeft de wereld heel uitgebreid beschreven met verschillende bevolkingsgroepen. Het verhaal gaat over veel meer dan alleen een cursus om een nette jongedame te worden: het is een historisch verhaal over liefde en vriendschap, maar het gaat bovenal over vrijheid en zijn wie je wilt zijn. Richelle Mead heeft een interessante wereld gecreëerd. Helaas kon ik me niet altijd identificeren met Adelaide en zette ik regelmatig vraagtekens bij de keuzes die ze maakte. De liefde voor Cedric vond ik ook lastig te begrijpen. Daarnaast had ik moeite met het tempo van het boek. Sommige scènes waren heel langdradig, terwijl sommige gebeurtenissen waar ik wel meer over had willen lezen amper aan bod kwamen.

The Glittering Court is geen slecht boek, maar het was niet mijn ding. Ik kon me niet identificeren met Adelaide en ik moest me af en toe door het boek heen worstelen. Toch ben ik stiekem wel benieuwd naar het tweede deel, omdat het verteld wordt vanuit een ander perspectief. Adelaides verhaal is afgesloten en ik vond haar twee vriendinnen in het boek wel interessant om over te lezen.

Beoordeling: ★★☆☆☆