Boekrecensie: Nicola Yoon - De zon is ook een ster

Boekrecensie: Nicola Yoon – De zon is ook een ster 5 Reacties

Op haar laatste dag in New York ontmoet Natascha de poëtische Daniël. Ze zal die dag uitgezet worden naar haar geboorteland Jamaica. Ze wil niks van Daniël weten, maar uiteindelijk overtuigt hij haar om samen de dag door te brengen. Ze zijn getuige van een diefstal in een platenzaak, gaan samen wat drinken en ze leren elkaar steeds beter kennen. Lukt het Daniël aan het einde van de dag om Natascha te overtuigen van hun liefde voor elkaar?

De hoofdstukken worden afwisselend verteld vanuit Daniel en Natasha. Het is mooi om te lezen hoe verschillend de personages zijn en hoe ze elkaar aanvullen. Nicola Yoon heeft een mooie schrijfstijl en er zitten echt geweldig mooie zinnen en scènes tussen. De personages zijn goed uitgewerkt en het is mooi hoe lot en toeval een rol spelen in dit verhaal. Ik vind het ook sterk dat Yoon de verschillende achtergronden van de personages goed naar voren laat komen. De verliefdheid tussen de personages kwam voor mij echter uit het niets vallen en dat is waarschijnlijk ook de reden dat het verhaal mij niet raakte. Het is wel leuk dat af en toe andere personages een rol spelen in het boek: dat gaf voor mij een diepere laag aan het verhaal.

Ik had hoge verwachtingen na het andere boek van Nicola Yoon: Alles wat je lief is. Het einde van De zon is ook een ster was helaas te cheesy voor mij en het voelde een beetje afgeraffeld. Het boek had een vrij traag tempo, waardoor het einde voor mij nogal uit de lucht kwam vallen. Het is een lief en vermakelijk young adult verhaal met belangrijke thema’s, maar voor mij was het niet echt een succes.