Boekrecensie: Caroline Paul – Het boek voor meisjes met lef

Het boek voor meisjes met lef staat vol met verhalen die schrijfster Caroline Paul zelf heeft meegemaakt. Van vlotten bouwen tot duiken en van raften tot een wereldrecord kruipen willen vestigen. Caroline Paul laat aan de hand van haar eigen leven zien hoe je lef kan tonen in verschillende situaties. Haar verhalen zijn soms grappig, maar ik vond het niet zo relevant wat de schrijfster zelf allemaal heeft beleefd, omdat het vooral veel van dezelfde strekking is. Ieder hoofdstuk gaat over een bepaald onderwerp en dan komen er een aantal powervrouwen aan bod die iets betekent hebben in de geschiedenis of iets heel bijzonders hebben bereikt: van bergbeklimmers tot het Nederlandse zeilmeisje Laura en First Lady Eleanor Roosevelt. Ik had het leuker gevonden als deze powervrouwen wat meer naar voren waren gekomen, want nu zijn ze eigenlijk bijzaak.

Na ieder hoofdstuk vind je een invulopdracht en meestal nog wat leuke tips of weetjes. Er staan handige tips en illustraties in: een avonturen kit checklist, een achtknoop maken en een stroomschema of je wel of niet van een rots moet duiken. Het is vooral luchtig geschreven en het is echt wel een vermakelijk boek, maar ik denk dat je het in de praktijk niet snel zal gebruiken. Het boek voor meisjes met lef heeft niet veel diepgang, maar het boek is inspirerend en het geeft je zeker een schop onder je kont om meer lef te tonen.

Het boek voor meisjes met lef is geweldig voor de jonge lezer. Wat ik mooi vind is dat het boek laat merken dat lef hebben niet betekent dat je de wereld over moet reizen of iets heel heftigs moet doen. Lef hebben betekent voor iedereen iets anders en wat voor de een iets kleins is, kan voor de ander juist een grote stap zijn. Het boek motiveert je om lef te hebben in de dagelijkse dingen die je doet en het beste van je leven te maken, wat een wijze les is voor zowel jong als oud.

Boekrecensie: Caroline Paul - Het boek voor meisjes met lef