Boekrecensie: Annemerel de Jongh – Live, love, run

Net als Annemerel in het begin had, heb ik ook een haat-liefdeverhouding met hardlopen. Soms ben ik vol energie en spreek ik met mezelf af dat ik nu echt wil gaan hardlopen en het ook wil blijven volhouden, maar meestal ga ik een paar keer en dan geef ik het weer op. Aangezien ik er toch soms ook wel van kan genieten als het goed gaat, besloot ik dit boek te lezen in de hoop dat het me frisse motivatie geeft om weer te starten met hardlopen.

Met Live love run geeft Annemerel je zeker frisse motivatie en een spreekwoordelijke schop onder de kont. Het boek is mooi vormgegeven en bevat mooie kleuren en foto’s. Je bent er zo doorheen, ik las hem in twee sessies uit. Sommige hoofdstukken zijn interessanter dan anderen, maar ik vind het leuk dat Annemerel persoonlijke ervaringen afwisselt met serieuzere onderwerpen. Wat mij het meeste motiveerde waren haar persoonlijke verhalen over de marathons die ze heeft gelopen.

Het boek is wel meer gericht op hardlopers die al wat meer ervaring hebben. Voor de beginnende hardloper zijn er ook genoeg tips, maar er wordt ook regelmatig gesproken over marathons en blessures, die waarschijnlijk voor beginners nog niet aan de orde zijn. Deze tips zijn echter wel handig als je begint met hardlopen en na een tijdje meer wil weten over bepaalde hardloopschoenen of een bepaalde oefening. Daarnaast zit er veel overbodige herhaling in de tekst van het boek, dat is wel jammer.

Toch weet Annemerel je zeker enthousiast te maken met Live love run. Ze heeft een positieve kijk en ze is open en eerlijk door haar ervaringen en foto’s met ons te delen. Ik betwijfel of ik ooit een hardloop liefhebber zal worden, maar Annemerel heeft me zeker gemotiveerd om het weer te gaan proberen. Als je al langer hardloopt en je meer wil verdiepen in voeding, oefeningen, blessures en trainingen, dan is Live love run een goede investering!

Boekrecensie: Annemerel de Jongh - Live, love, run