Boekrecensie: Francesc Miralles & Héctor Garcia – Ikigai

Op het Japanse eiland Okinawa wonen de meeste honderdplussers dan waar ook ter wereld. Volgens de Japanse traditie heeft iedereen een ikigai: een reden om je bed uit te komen, een reden van bestaan. Je ikigai geeft betekenis aan je leven en dit boek laat zien hoe je honderd jaar in topvorm kunt leven. Ikigai bespreekt de levensstijl van de Japanners op Okinawa, hoe ze bewegen, werken en omgaan met anderen. Dit boek vertelt over de Japanse filosofie die zorgt voor een gezond lichaam, geest en ziel.

Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer geïnteresseerd ben in non-fictie boeken over ”het leven”, bijvoorbeeld het boek Ik moet nog even kijken of ik kan dat ik laatst las. Boeken zoals Fuck the quarterlife crisis, Je hebt wél iets te verbergen en Lisa goes vegan staan ook op mijn ”to buy” en ”to read” lijstje en zo heb ik nog wel meer titels die ik wil lezen. Ikigai wekte meteen mijn interesse toen ik las waar het boek over ging. Een van mijn grootste angsten is om een (levensbedreigende) ziekte te krijgen, dat is ook de grootste reden waarom ik vegetarisch eet. Daarom vind ik de Japanse filosofie achter het gelukkig en gezond oud worden zo interessant.

Ikigai leest lekker vlot en toegankelijk. Het boek is mooi vormgegeven en je gaat redelijk snel door het boek heen. De schrijvers halen interessante theorieën aan die goed worden onderbouwd. Ikigai is opgedeeld in verschillende categorieën, bijvoorbeeld over voeding, werken of het sociale leven. Sommige tips zijn vrij logisch, zoals een goede nachtrust, veel groente en fruit eten en je omringen met goede vrienden. Toch is het wel goed om even stil te staan bij deze tips en ze toe te passen op je eigen leven. Vaak weet je wel wat gezond voor je is, maar pas je het nog niet toe in de praktijk. Het boek heeft mij sowieso geïnspireerd om nog meer groente en fruit te eten (en een moestuintje te beginnen, haha).

Ik vond het super interessant om te lezen over hoe de Japanners leven op Okinawa. De auteurs hebben de honderdplussers geïnterviewd en ik vond hun antwoorden heel bruikbaar en inspirerend. Wel vind ik het jammer dat er word gesproken over je ikigai, maar dat er geen tips worden gegeven over hoe je op zoek kan gaan naar je eigen ikigai. Het hele boek draait immers om ikigai, dus ik had wel verwacht om na het lezen mijn ikigai gevonden te hebben om in de praktijk te brengen. Ik zag dat de auteurs mede daarom ook het boek Vind je ikigai uit hebben gebracht, dus wie weet ga ik dat boek nog wel aanschaffen.

Ikigai is vlot, toegankelijk, leerzaam en inspirerend. Het boek geeft een interessante kijk in het leven van de honderdplussers van Okinawa en geeft bruikbare tips om hun levensstijl toe te passen in je eigen leven. De Japanners hebben mij ervan overtuigd om mijn leven zo in te richten dat ik gezond en gelukkig oud kan worden.

★★★★☆