Boekrecensie: Hayley Barker – Showstopper

Showstopper vertelt het verhaal van Ben en Hoshiko. Hoshiko is een Droesem en treedt op in het circus. Hier balanceert ze tussen leven en dood, want mensen komen naar het circus om mensen te zien sterven. Ben is de zoon van de minister van Droesemhandhaving. Ben en Hoshiko zijn dus twee tegenpolen, die normaal gesproken nooit met elkaar in aanraking zouden komen. Als Ben voor het eerst het veelbelovende circus bezoekt, begint hij langzaam te beseffen hoe de wereld in elkaar steekt. Ben is onder de indruk van Hoshiko en is vastbesloten haar beter te leren kennen.

De cover ziet er geweldig uit. Ik ben nog nooit in een circus geweest, maar toch spreekt de sfeer mij enorm aan. Veel mensen vergelijken dit boek met The Hunger Games, maar het deed mij meer denken aan The Greatest Showman. Vanaf het begin werd ik het verhaal ingezogen door de mysterieuze sfeer van het boek. Daarbij wissel je steeds af tussen de twee hoofdpersonages in korte hoofdstukken, waardoor je nog sneller door het boek heen gaat. Er staan een paar akelige scenes in het boek, die ik erg tof vond om te lezen. Hayley Barker laat op een bijzondere manier het gruwelijke verschil tussen de minderheden en de elite zien. Ze brengt haar sterke en actuele boodschap goed naar voren met het schrijven van dit boek.

Ik twijfelde tussen 4 en 5 sterren voor dit boek, maar ik was niet helemaal overtuigd van de liefde tussen de twee personages. Ik vond de personages allebei goed uitgewerkt, maar de relatie was voor mij gewoon niet geloofwaardig. Daarnaast had het boek had van mij wel met een heftige cliffhanger mogen eindigen, het boek staat immers vol met heftige scènes. Toch ben ik wel heel enthousiast over het boek. Barker heeft een interessant en weerzinwekkend boek geschreven dat je in een ruk uitleest. Ik ga sowieso het tweede deel lezen!

★★★★☆