Boekrecensie: Cis Meijer – Knock-out

De zus van Fay is verdwenen. Ze loopt wel vaker weg, dus Fay en haar ouders verwachten haar ieder moment weer terug. Als Fay getuige is van een afranseling en contact wil opnemen met de politie, ontvangt ze een dreigement. Tijdens Halloween wordt er weer een meisje mishandeld en achtergelaten. Fay gaat zelf op onderzoek uit om de dader te vinden en hopelijk haar zus terug te vinden.

Jeugdthrillers zijn niet mijn favoriete genre, maar ik kan er zeker van genieten. Ik vind het fijn dat het tempo vaak hoog ligt in deze boeken en ik vind het extra leuk als ik verrast wordt door de dader. Knock-out was mijn eerste boek van Cis Meijer en ik heb er zeker van genoten. Ik was geen fan van hoofdpersonage Fay en de andere personages, maar de schrijfstijl zorgt ervoor dat de spanning steeds wordt opgebouwd en daardoor blijf je verder lezen. Toch wordt het al snel duidelijk wie de dader is. Ik had gehoopt dat ik nog verrast zou worden of dat het verhaal nog een spannende wending zou nemen, maar dat was niet zo.

Knock-out is een aanrader voor jongeren die op zoek zijn naar een spannende young adult thriller. Het is geen boek dat me lang bij zal blijven of veel indruk op mij heeft gemaakt, maar het is wel een vermakelijk boek voor tussendoor!

★★★☆☆

1. 27 november 2019 / 15:02

Bij het zien van de cover van Knock-out van Cis Meijer krijg je een soort angstgevoel, je weet dat er iets niet pluis is en wilt weten wat er is gebeurd. De titel maakt nieuwsgierig, maar je krijgt in combinatie met de cover wel al een vermoeden van wat er bedoeld wordt en wat er is gebeurd. De vraag is alleen waarom, door wie en wie zijn de omstanders? Zijn dat de daders of toevallige toeschouwers van iets afschuwelijks?
    Het verhaal begint al gelijk spannend, maakt je nieuwsgierig. Je wilt alleen nog maar verder lezen, je wilt weten hoe het verder gaat en wat er werkelijk is gebeurd. Het verhaal kent diverse verrassende, spannende wendingen. Steeds als je een vermoeden hebt hoe het zal gaan, blijkt het weer anders te lopen. Bepaalde personen blijken totaal anders te zijn dan je eerst vermoedde. Je voelt de angst, het verdriet, de boosheid, het ongeloof en de ongerustheid van de diverse personen. Het plot is een totale verrassing omdat je totaal andere personen had verwacht, ook al wist je niet precies wie, maar deze persoon had je zeker niet verwacht dat die er wat mee te maken had. Het is van het begin tot het eind spannend.
    Een van de belangrijkste vragen in het verhaal is of het zelmoord was of dat het moord was of een ongeluk. Wat is er vooraf aan voor gegaan? Het is een hedendaags verhaal dat zomaar waar gebeurd had kunnen zijn. Het is een verhaal over erbij willen horen en wat je er allemaal voor over hebt, een verhaal over chantage, het omgaan met het verlies van een dierbare, de angst om een dierbare die ineens weg is, een verhaal vol geheimen, wantrouwen, schuldgevoelens, maar ook van moed, lef en liefde voor je kinderen/ouders.
    Aan het eind vertelt Cis Meijer in een Q & A hoe ze erop kwam om Knock-out te schrijven, hoe ze dit boek schreef en waarom.
    Kortom; Knock-out is een superspannende jeugd thriller dat pubers zeker moeten gaan lezen zodat ze (hopelijk) inzien wat het kan doen met iemand die buitengesloten wordt, wat het met iemand kan doen als die gechanteerd wordt en als iemand een dierbare op onverklaarbare wijze verliest. Het is te hopen dat men ervan leert, dat het pesten mede dankzij dit boek zal stoppen en dat de jeugd elkaar in zijn waarde laat ongeacht hoe die is.