Boekrecensie: Adam Silvera – Op het einde gaan ze allebei dood

Iets na middernacht krijgt Mateo een telefoontje. Het is Death-Cast, de organisatie die mensen inlicht dat ze binnen 24 uur zullen sterven. Ook Rufus wordt gebeld. De twee kennen elkaar niet, maar ze sluiten vriendschap tijdens hun End Day. Ze beslissen samen nog een laatste avontuur te beleven, een onvergetelijke dag die hun levens voor altijd zal veranderen. Maar maak je geen illusies: op het einde gaan ze allebei dood.

Het hele idee van Death-Cast vind ik fascinerend, waarbij je wordt gebeld op de dag dat je doodgaat. Adam Silvera heeft hiermee een bijzondere wereld gecreëerd die verbazingwekkend realistisch is. Ik vond het heel interessant om na te denken over hoe de wereld eruit zou zien als wij ook Death-Cast hadden. Het laat je nadenken over het leven en over wat jij zou doen op je laatste dag. Adam Silvera heeft dit aspect goed uitgewerkt, net als de hoofdpersonages trouwens. Rufus en Mateo hadden allebei een eigen stem en het is mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelen door het verhaal heen en hoe ze elkaar versterken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal op een gegeven moment een beetje langdradig vond. Daarom pakte ik het boek niet zo snel op. Toen ik er eenmaal voor ging zitten en er wat meer vaart in het verhaal kwam, vloog ik door het einde van het boek heen. Je weet hoe het boek eindigt, maar je hoopt met heel je hart dat het verhaal misschien tóch de andere kant opgaat. En hoewel ik wist hoe het boek ging eindigen, moest ik toch huilen. Wat een bijzonder boek en wat een verdrietig einde.

Op het einde gaan ze allemaal dood is een bijzonder boek over liefde en rouw, over alles eruit halen wat erin zit, over vriendschap en familie en over eerlijk zijn naar jezelf. Ik moest even door het boek heen komen, maar uiteindelijk vond ik het echt een prachtig verhaal.

★★★★☆