Boekrecensie: Benjamin Alire Sáenz – Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum

Het duurde even voordat ik dit boek oppakte en toen ik begon met lezen had ik daar meteen spijt van. Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum leest ontzettend lekker weg. Het verhaal gaat over Ari en Dante die elkaar leren kennen bij het zwembad en beste vrienden worden. Ari is boos op de wereld en denkt veel te veel na, Dante is een eigenwijze dromer. De twee jongens hebben niets met elkaar gemeen, behalve dat ze vernoemd zijn naar bekende filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap.

In het begin weet je niet zo goed waar het verhaal naartoe gaat, maar toch bleef ik verder lezen. Ik was geïntrigeerd door de schrijfstijl en door de heerlijke personages. Je leest over hoe de personages zichzelf leren kennen en dit proces is ontzettend goed uitgewerkt. Ik ben niet zo filosofisch ingesteld, maar ik heb echt genoten van de verhaallijn, de geweldige zinnen die Benjamin Alire Sáenz heeft neergepend en de hele manier waarop het verhaal werd gebracht. Ik kan er niet echt de vinger opleggen waardoor ik het boek niet neer kon leggen, het boek heeft iets magisch en poëtisch waardoor ik verder bleef lezen en gehecht raakte aan de personages. Daarnaast zit er ook de nodige humor in!

Het is mooi dat er zoveel onderwerpen worden aangesneden die horen bij de weg naar volwassenheid. De gevoelens en gedachtes worden heel rauw en realistisch beschreven, een reden waarom het boek veel lezers aan zal spreken. Het boek draait dan ook meer om dit proces dan om het verhaal zelf, maar dat vind ik juist sterk aan dit boek. Oh ja, en kijk trouwens ook even naar de geweldige cover! Blossom Books geeft prachtige boeken uit, vooral de covers zijn vaak pareltjes.

Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum is een ontwapenend liefdesverhaal waar ik ontzettend van heb genoten. Een feestje om te lezen! Ik kan niet wachten om meer van deze auteur te lezen, De onverklaarbare logica van mijn leven staat dan ook op mijn ’to buy’-lijstje!

★★★★☆