Boekrecensie: Chantal van Gastel – Bestemd voor mij

Ik heb zo ongeveer alle boeken van Chantal van Gastel gelezen. Dat zorgde ervoor dat ik het nieuwe boek meteen wilde lezen, ook al wist ik nog niet eens waar Bestemd voor mij over ging. Ik kocht het boek met het idee om even een lekker luchtig verhaal te lezen, maar Bestemd voor mij is zeker geen luchtig verhaal. Het boek gaat over Jessica die met haar drie beste vriendinnen een weekendje weg gaat naar het vakantiehuis waar Jessica en Micky tijdens hun jeugd altijd kwamen. Een plek waar ze mooie en minder mooie herinneringen hebben. Eenmaal aangekomen bij het vakantiehuisje zijn ze niet de enige met deze plannen, en ook de herinneringen uit het verleden komen wel erg dichtbij.

Chantal van Gastel heeft weer een bijzonder verhaal geschreven. Ik vind het altijd leuk om de personages uit haar eerdere boeken terug te zien, tof dat ze dit mooi samen kan laten komen. Ook de winterse sfeer uit Bestemd voor mij vond ik fijn, ik kon me helemaal voorstellen dat de personages in het kleine dorpje door de krakende sneeuw liepen en het huisje waar ze in verbleven leek me erg gezellig en sfeervol. Chantal van Gastel kan wat dat betreft een goede setting neerzetten met realistische personages. Hoewel ze een mooie setting heeft neergezet en bijzondere onderwerpen behandelt, wist het verhaal me niet helemaal te raken. Ik had geen connectie met hoofdpersonage Jess en ook aan de rest van de personages kon ik me niet echt binden.

Chantal van Gastel bespreekt een hoop actuele onderwerpen, van burn-out tot vreemdgaan en van geaardheid tot adoptie. Dit doet ze heel mooi, heel liefdevol en het verhaal wordt niet te zwaar. Ik denk dat veel mensen hier steun uit kunnen halen. Ook bespreekt ze in dit boek dat het oké is om niet alles voor elkaar te hebben op je dertigste, en dat iedereen zijn eigen problemen heeft, op welke leeftijd dan ook. Er zitten genoeg mooie lessen in dit boek!

Bestemd voor mij was niet mijn favoriete boek van Chantal van Gastel, maar ik kan niet ontkennen dat het een bijzonder verhaal is. Het boek is vanwege de gezellige winterse sfeer ideaal om te lezen tijdens de koude wintermaanden!

★★★☆☆