Boekrecensie: Chinouk Thijssen – Truth or Dance (Truth or Dance, #1)

Yes, een nieuw boek van Chinouk Thijssen! Ik volg Chinouk al een hele tijd, ze zat in de jury toen ik meedeed aan de schrijfwedstrijd van Chicklit.nl en ze redigeerde mijn boek. Ik heb het werken met haar heel prettig ervaren en ik ben toen ook haar boeken gaan lezen (Blindelings, Hij is van mij en Fataal spel). Truth or Dance is haar nieuwste boek, een young adult thriller over ballet. Ik vind de boeken van Chinouk leuk om te lezen en omdat ik zelf ook het grootste deel van mijn leven gedanst heb, was ik éxtra benieuwd naar haar nieuwste boek.

Truth or Dance gaat over een vriendinnengroep aan het conservatorium met allemaal dezelfde droom: ballerina worden bij het Nationale Ballet. India, Lisa, Nikki en Zoë worden toegevoegd aan een groepschat met de naam ‘Truth or Dance’. De vriendinnen denken dat dit opdrachten voor school zijn, maar de opdrachten worden wel heel eng en zelfs gevaarlijk. Er zit niets anders op dan de opdrachten uitvoeren, want er staan levens op het spel.

Truth or Dance deed me qua sfeer een beetje denken aan een mix tussen Black Swan en Pretty Little Liars. Chinouk heeft een heel toegankelijke schrijfstijl waardoor je zo door het boek heen vliegt. Ik vind ook echt dat je kunt merken dat haar boeken steeds beter worden! Je wordt meteen nieuwsgierig door de proloog en het hele boek vraag je je af wie de dader is. Daarnaast vond ik het aspect van de balletschool heel realistisch en interessant. Ik heb zelf ook het grootste deel van mijn leven gedanst en daardoor vond ik Truth or Dance extra leuk om te lezen. De passie voor dansen spat ook echt van de bladzijdes af!

Ik had het hele boek al door wie de dader is (althans, dat dacht ik), maar aan het einde ben ik tóch gaan twijfelen. Hierdoor vind ik het boek nog toffer, want Chinouk heeft me toch om de tuin weten te leiden. Truth or Dance is echt een van de leukste young adult thrillers die ik de laatste tijd gelezen heb. Ik kijk uit naar deel twee en drie!

★★★★☆