New Year, New York

newyorkieDe jaarwisseling van 2014/2015 vierde ik samen met mijn vriend in New York. We maakten er een weekje vakantie van en bezochten onder andere het Vrijheidsbeeld, Ground Zero en Rockefeller Center. We zagen de musical The Lion King op Broadway en keken naar een wedstrijd van de New York Knicks. Kijk je mee?

I want to be a part of it… New York, New York! We kwamen aan op 30 december, laat in de middag. Na het inchecken en opfrissen liepen we een rondje over Times Square en zochten we een restaurantje om te eten. We verkenden de stad en wilden die avond Rockefeller center bezoeken, maar toen we daar aan kwamen bleek dat we niet meer naar binnen mochten vanwege de drukte. We liepen wat rond in de stad en besloten vroeg ons bed in te duiken, zodat we de volgende ochtend helemaal fit zouden zijn. Op oudjaarsdag gingen we dan ook vroeg uit de veren om zoveel mogelijk van de stad te zien. We begonnen bij het Rockefeller center. Hier was ook een schaatsbaan! We hebben niet geschaatst omdat we niet weer de kans wilden lopen dat we het Rockefeller center niet in mochten. Tijdens de kerstvakantie is het namelijk erg druk in New York. Eenmaal boven gekomen genoten we ontzettend van het uitzicht!

Rockefeller center
Top of the Rock!

Na ons bezoekje aan het Rockefeller center namen we de metro naar Ground Zero. Na de aanslag op 9/11 is op de plekken waar de Twin Towers stonden een monument gemaakt om de aanslag te herdenken. Dit zijn twee grote vierkanten met op de randen een heleboel namen van mensen die zijn omgekomen, en aan de binnenkant stroomt water vanaf iedere zijde naar beneden. We hebben hier ook het museum bezocht. Ik vond het erg indrukwekkend, de beelden en verhalen die je ziet in het museum laten je niet gauw los.

Ground Zero

We namen een taxi (ja, zo’n gele uit de film!) richting het financiële district Wall Street en liepen daarna richting de Brooklyn Bridge.

Brooklyn Bridge

Ja, daar waren we dan, tijdens oud en nieuw in New York. We kennen natuurlijk de ‘drop of the ball’ en dat hadden we graag willen zien. Toen we terugkwamen van ons dagje vol highlights bezoeken, was het een en al chaos in de stad. Het was al moeilijk om bij ons hotel te komen. Om nieuwjaar te vieren op Times Square staan de mensen ’s ochtends al om zes uur klaar om de beste plek te hebben. Wij vonden het zonde van onze tijd om de hele dag te wachten, aangezien we maar een beperkt aantal dagen hadden in deze grote stad. Het was die dag trouwens ook -7°, brrr! Het was de hele week erg koud trouwens. Ik droeg telkens een legging met daar een broek overheen, en een shirt, vest, jas, muts en twee sjaals, haha. We besloten uiteindelijk om nieuwjaar te vieren in een gezellig cafeetje. Dit was echt de leukste jaarwisseling <3

Happy New Year!

De volgende dag begonnen we met een bezoek aan Central Station, wat ik natuurlijk kende van de serie Gossip Girl en de animatiefilm Madagascar. Als je goed kijkt zie je trouwens dat ik op een foto Serena nadoe uit Gossip Girl, haha.

Central Station

Een wandeling door Central Park kon uiteraard niet ontbreken. Ik wilde ook dolgraag een echte Amerikaanse hotdog proberen, dus die besloten we te proberen in het park. Hij was trouwens niet echt bijzonder, gewoon een zacht broodje met een knakworstje ertussen. Nou weet ik natuurlijk wel dat dat een hotdog is, maar we hadden toch iets spectaculairders verwacht 😉

Central Park

We liepen naar het Metropolitan Musem of Art Museum, wat ik vooral ken uit – je raadt het al – Gossip Girl. Ik moest natuurlijk even een ‘Steps of the Met’ foto maken 🙂

Steps of the Met

Met de boot bezochten we het Vrijheidsbeeld. Het Vrijheidsbeeld was kleiner dan we verwacht hadden, maar het blijft een leuke bezienswaardigheid. Het uitzicht dat je hier hebt over de skyline van New York is ook bijzonder! Daarna liepen we rond over Ellis Island, het eiland waar vroeger de immigranten aankwamen.

Statue of Liberty

Mijn vriend wilde graag naar een basketbalwedstrijd bij Madison Square Garden, ik wilde graag naar een musical op Broadway. Zo gezegd, zo gedaan! De kaartjes waren wel ontzettend duur, maar hoe vaak ga je nou naar New York? Ik vond de basketbalwedstrijd verrassend leuk om te zien. Er wordt een hele show omheen gemaakt met cheerleaders, een lovecam en ander entertainment. Oh ja, en Phil Collins was er ook! Ik vond de sport zelf ook erg leuk om naar te kijken. De New York Knicks hadden helaas wel verloren, maar het was voor ons een ontzettend gave ervaring! De middag erna gingen we naar de musical The Lion King. Ik was zo blij als een kind, ik word altijd zo gelukkig van musicals!

The Lion King en de New York Knicks

New York is een magische stad. Ontbijten bij Dunkin’ Donuts en overdag bijzondere bezienswaardigheden bekijken en ’s avonds bijvoorbeeld eten bij de Red Lobster. Ik keek in New York mijn ogen uit, je waant je echt in een Amerikaanse film. Richard en ik hebben het er al over gehad dat we nog een keer terug zouden willen in de lente/zomer. De winter heeft zijn charme met zijn heerlijke kerstsfeer, maar tijdens de zomer lijkt Central Park ons bijvoorbeeld een stuk mooier en groener. Verder moeten we het Empire State Building nog bezoeken (we zijn op de top geweest, maar vanwege de mist konden we niets zien), de New York Public Library (die was gesloten tijdens de vakantie) en we zouden ook graag een honkbalwedstrijd van de New York Yankees bij willen wonen. Ik weet niet of we echt nog teruggaan want het is natuurlijk een grote investering, maar als je er nog niet geweest bent is New York echt een aanrader.

Ben jij al weleens in New York geweest?