Boekrecensie: A.J. Betts – Zac & Mia

Samenvatting Zac & Mia van A.J. Betts
‘De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de echte wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt naar een briefje – en ten slotte een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen. Je hebt moed nodig in het ziekenhuis: en een ander soort moed dan in de gewone wereld. In één van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, altijd.’ (www.blossombooks.nl)

Mijn recensie over Zac & Mia van A.J. Betts
Het boek Zac & Mia stond al op mijn to-be-read lijstje sinds april 2014. Wow! Dit boek stond het langst op mijn lijstje en het werd nu écht tijd dat ik dit boek ging lezen. Mijn vriend gaf me dit boek cadeau afgelopen kerstmis en ik ben blij dat hij dat gedaan heeft en dat ik het boek eindelijk heb kunnen lezen.

Het boek wordt vanuit twee perspectieven verteld: eerst vanuit Zac, daarna vooral vanuit Mia. Ik vind het niet bij ieder boek een toevoeging wanneer het vertelpunt wordt afgewisseld, maar ik had er in dit boek geen problemen mee. In het eerste deel van het boek wordt je meegenomen in het leven van Zac, dat vooral bestaat uit kruiswoordpuzzels en raden wat voor haarklemmetje de verpleegster vandaag weer in haar haren heeft. Hij hoort de patiënt aan de andere kant van de kamer en probeert met haar te communiceren. Vanaf dat moment begint de vriendschap tussen Zac en Mia. Het boek is opgedeeld in drie delen. Deze delen spelen zich af op verschillende momenten tijdens hun ziekte.

Wat ik zo mooi vind aan dit boek is dat niet het zware onderwerp ziekte centraal staat, maar de ontwikkeling van de personages. Vanaf het begin hou je al van Zac, maar ook van Mia ga je houden. Je sluit deze twee personages in je hart. Ze helpen elkaar wanneer de ander er doorheen zit en ondanks dat ze het bewust door hebben, hebben zij elkaar nodig. Zac en Mia gaan van elkaar houden, zonder dat het te klef wordt. Alle lof voor de schrijfstijl van A.J. Betts.

Het boek bevat een serieus onderwerp, maar het is geen zwaar boek. Het is luchtig geschreven en er komt ook romantiek en humor in voor. Het einde is wat voorspelbaar, maar ik had toch wel willen weten hoe het afloopt met deze twee, en dan vooral met hun ziekte. Ik heb genoten van dit boek en had niet verwacht ik het zo leuk zou vinden. Waarom heeft niemand tegen mij gezegd dat ik dit boek eerder moest lezen?

Boekrecensie: A.J. Betts - Zac & Mia