Boekrecensie: Claudia Gray – Duizend stukjes van jou

Boekrecensie Claudia Gray – Duizend stukjes van jou
Marguerite is thuis de vreemde eend in de bijt: haar ouders zijn super slimme wetenschappers, net als haar zusje. Bij hen thuis is het altijd rommelig maar ook gezellig met allerlei andere wetenschappers op de vloer. Haar ouders hebben de Vuurvogel uitgevonden, een apparaat waarmee je naar een andere dimensie kan reizen. Marguerite zondert zich regelmatig af van alle wetenschappelijke termen, anders zou ze gillend gek worden. Maar dit verandert als haar vader wordt vermoord door Paul, een vriend van de familie. Marguerite reist samen met Theo Paul achterna in een andere dimensie met als missie om hem te vermoorden. In de andere dimensies neemt Marguerite bezit van zichzelf in een andere dimensie: zo bevindt ze zich in futuristisch Londen, keizerlijk Rusland en een onderwaterwereld. Ze krijgen gaandeweg antwoorden op hun vragen en doen er alles aan om wraak te nemen op de juiste persoon. Maar het vinden van de juiste persoon is nog niet zo makkelijk als je tussen verschillende dimensies reist.

Voordat ik dit boek las, had ik alleen maar positieve recensies gelezen. Volgens mij heb ik zelfs alleen maar vijf sterren recensies gezien. Dat vind ik altijd lastig, want dan ga ik heel veel van het boek verwachten. Vaak valt het boek dan een beetje tegen, maar het boek voldeed precies aan mijn verwachtingen. Ik heb onwijs genoten van dit boek, maar het is niet mijn nieuwe lievelingsboek. Oh ja, en de cover is natuurlijk prachtig, wat een plaatje!

Claudia Gray heeft in dit boek een bijzondere wereld geschept. Reizen tussen verschillende dimensies, hoe gaaf is dat? Je gaat je daardoor afvragen hoe je eigen leven eruit zou zien in een andere dimensie. Ik heb nog nooit een boek gelezen waar verschillende dimensies aan bod komen, dus dat maakt dit boek zeker origineel. Sci-fi is niet echt mijn ding, maar dit boek is zo geschreven dat het allemaal goed te begrijpen is. Ik moet er wel bij zeggen dat de verhaallijn ervoor zorgde dat ik door wilde blijven lezen en niet de schrijfstijl. Niet dat de schrijfstijl slecht was, Claudia Gray schrijft prima, maar het verhaal zelf zorgde ervoor dat ik het boek niet weg kon leggen. Je wil antwoorden krijgen op de vraag wie Meg’s vader heeft vermoord, wie er nou de slechterik is en hoe het afloopt. Daarbij vond ik de band tussen Meg en haar familie, vooral haar vader, erg mooi om te lezen. De personages zelf deden niet zo veel met me. Ik kon ze voor me zien, maar ik heb ze niet in mijn hart gesloten. Daarnaast was er in dit boek natuurlijk ook een driehoeksverhouding, maar deze voerde niet de boventoon. Het was niet vervelend om hierover te lezen en als lezer neig je al snel naar één persoon. Het boek heeft indruk op me gemaakt vanwege de originaliteit en het bijzondere verhaal, maar het heeft me niet per se geraakt.

Als je van sci-fi, avontuur en een vleugje romantiek houdt, is Duizend stukjes van jou zeker een aanrader. Het verhaal zit goed in elkaar en het aspect van reizen tussen verschillende dimensies zorgde er bij mij voor dat ik door wilde blijven lezen.

Beoordeling; ★★★★☆

Boekrecensie: Claudia Gray - Duizend stukjes van jou