Boekrecensie: Chantal en Priscilla van Gastel – Zonder jou

Valerie heeft het niet makkelijk met haar zoon Mick. Hij was de prachtigste baby ooit, dat vond iedereen die hem zag. Maar naarmate hij ouder werd, hoe raarder hij zich begon te gedragen. Samen met haar man Oscar gaan ze van de ene therapeut naar de andere, maar niets blijkt te werken. Als Oscar er niet meer tegen kan en hen in de steek laat, staat Valerie er alleen voor. Maar Mick wordt steeds ouder én slimmer, dus kan ze hem in haar eentje wel aan?

Wow! Vanaf het moment dat ik dit boek opensloeg, ging ik als een speer door het verhaal heen. Dit deed ik tijdens mijn tentamenweek, niet erg slim dus, aangezien ik het boek binnen drie dagen uit had. De flaptekst maakte me niet zo heel nieuwsgierig, maar ik had al veel positieve verhalen gehoord over dit boek. Daarnaast heb ik alle boeken van Chantal van Gastel gelezen (die ik overigens heel fijn vind) en ik was heel benieuwd naar de thriller die ze samen met haar zus heeft geschreven.

Het verhaal houdt je in zijn greep. Je leest het boek vanuit het perspectief van Valerie dat wordt afgewisseld met het perspectief van haar zoon Mick. Mick heeft een of meerdere gedragsstoornissen en ik vond het heel heftig maar ook interessant om hier over te lezen. Ik denk dat dit boek herkenbaar kan zijn voor ouders die zelf een kind hebben met gedragsproblemen. Chantal en Priscilla beschrijven heel realistisch hoe machteloos ouders zich kunnen voelen en vooral de wanhoop van Valerie voelde levensecht. Voor mijn gevoel was Mick wel erg extreem, maar dat maakte het wel heel interessant om door te blijven lezen. Je volgt zijn plannetjes en daardoor heb je steeds een stapje voor op het perspectief van Valerie. De schrijfstijl draagt er ook aan bij dat ik door dit boek heen raasde. Ik was van tevoren benieuwd of ik de schrijfstijl van Chantal en Priscilla kon onderscheiden, maar dat was echt niet het geval. Zonder jou is echt één geheel waarbij het onderwerp onvoorwaardelijke liefde de boventoon voert.

Ook de personages voelen levensecht. Ik ergerde me vreselijk aan Mick en ik voelde veel sympathie tegenover Valerie en Oscar. Chantal en Priscilla hebben zich ook gefocust op de relatie tussen Valerie en Oscar en over wat een probleemkind met je relatie kan doen. Ze hebben voor mijn gevoel echt een realistisch beeld geschept van dit actuele probleem. Het einde had van mij wel wat heftiger gemogen (oké, dit klinkt misschien een beetje raar voor de mensen die het boek al gelezen hebben, want het einde is best heftig), maar ik bedoel dat er van mij meer spannende scènes met actie in hadden mogen zitten: het is tenslotte een thriller.

Ik heb het boek inmiddels aangeraden aan mijn moeder die het ook een bijzonder boek vond en aan verschillende vriendinnen waarvan ik weet dat ze dit boek echt kunnen waarderen. Zonder jou is een angstaanjagend goed verhaal: ik kon het boek bijna niet wegleggen. Chantal en Priscilla hebben realistische personages neergezet in een beangstigende setting. Het einde had van mij nog wat heftiger gemogen aangezien het een literaire thriller is, maar als geheel vind ik dit boek echt een topper en dit boek zal me nog wel een tijdje bijblijven.

Boekrecensie: Chantal en Priscilla van Gastel - Zonder jou