Boekrecensie: Krystal Sutherland – Een bijna definitieve lijst van nachtmerries

Esther heeft een heleboel angsten, zoals kreeften, liften, spinnen en kleine ruimtes. Dat heeft ze niet van een vreemde: haar hele familie heeft last van angsten. Volgens Esthers opa rust er een vloek op de familie: hij heeft zelf gevochten in de oorlog en stond regelmatig oog in oog met de Dood. Deze verhalen vertelt hij door aan Esther en haar familie, de reden waarom ze met zoveel angsten leven. Als Jonah in Esthers leven verschijnt, moet ze eerst niets van hem hebben. Jonah is vastbesloten om Esther te confronteren met haar angsten. Want alles wat je wilt, bevindt zich voorbij je angst.

Wow, het duurde ontzettend lang voordat ik dit boek eindelijk uit had. Ik kon er maar niet inkomen: er waren veel langdradige stukken waarbij veel details werden verteld. Daarnaast vond ik dat schrijfster Krystal Sutherland teveel haar best deed om een excentrieke familie neer te zetten. Daardoor werd het ongeloofwaardig. Esther gaat in dit boek de confrontatie aan met haar angsten. Ook dit stuk vond ik een beetje ongeloofwaardig, ze heeft wel een lijst met angsten, maar je merkt niet echt dat ze ook daadwerkelijk bang is voor de punten op haar lijst. Wat mij betreft heeft Krystal Sutherland daar wat punten laten liggen.

Gelukkig werd het na een tijdje beter en werd ik meer het verhaal ingezogen. Ik vond de verhaallijn over de Dood ontzettend interessant, dit zorgde ook voor een diepere laag in het verhaal. De ontwikkeling van personage Esther is goed uitgewerkt en goed om te lezen. Ook vond ik het mooi hoe verschillende problemen, zoals depressie, bespreekbaar worden gemaakt in dit boek. Ik heb zelfs een paar traantjes moeten laten en dat gebeurt me niet snel bij boeken! Hoe verder ik in dit boek was, hoe meer ik ervan begon te houden. Uiteindelijk heb ik daarom ook getwijfeld tussen drie en vier sterren. Helaas duurde het echt veel te lang voordat ik in het verhaal kwam, dus ik ben voor drie sterren gegaan. Toch moet ik zeggen dat er een geweldige boodschap in dit boek zit. Een bijna definitieve lijst van nachtmerries is echt de moeite waard!

★★★☆☆