Boekrecensie: Brian Tracy – Eat That Frog

Eat that frog! Toen ik deze titel voor het eerst las, had ik geen idee waar dit op sloeg. Toen ik zag dat het over tips ging om productiever te worden, was mijn interesse gewekt. Zoals ik eerder al benoemde, ben ik de laatste tijd steeds meer geïnteresseerd in non-fictie boeken. Ik kan over het algemeen goed mijn to-do lijstjes afwerken, ik ben daar heel gestructureerd en georganiseerd in. Maar ik schuif soms ook taken vooruit omdat ze teveel tijd kosten, lastig zijn of omdat ik er geen zin in heb. Dit boek leek me daarom leerzaam en nuttig.

Eat that frog is opgedeeld in 21 kleine hoofdstukken, die zich ieder focussen op een specifieke tip om productiever te worden. Het boek gebruikt de term kikker als metafoor voor de taken die je hebt en laat zien hoe je de spreekwoordelijke vieste kikker doorslikt. Oftewel: hoe je moet beginnen met de taken waar je het minst zin in hebt. De taken die je voor je uitschuift blijken namelijk bijna altijd de taken die de grootste, meest positieve impact op je werk en leven zullen hebben.

Eat that frog leest heerlijk weg: geen eindeloze verhalen over wetenschappelijke theorieen, maar inspirerende praktijkvoorbeelden en opdrachten waar je mee aan de slag kunt. Er staan vragen in die je laten nadenken over je leven en je loopbaan. Ik vond het erg bruikbaar om mijn eigen functie maar ook mijn levensdoelen in perspectief te zetten. Ook vond ik het confronterend dat inderdaad de taken die je voor je uitschuift, vaak voor een grote verandering in je werk of je leven kunnen zorgen. Zo zou je nog veel meer stappen kunnen maken en productiever kunnen worden. Ik werd geïnspireerd door het boek van Brian Tracy, ook al heb ik de tips nog niet in de praktijk gebracht. Sommige tips gebruikte ik trouwens al, zoals het vooruit plannen van je dag, en tips zoals het prioriteren van taken wil ik zeker in de praktijk gaan brengen. Ik weet zeker dat ik dit boek er af en toe nog eens bij pak om door te bladeren en om geïnspireerd te worden. De tips zijn bruikbaar en daarnaast is het ook een positieve boost om weer productief aan de slag te gaan en het beste uit jezelf te halen!

★★★★☆