Boekrecensie: Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn – Je hebt wél iets te verbergen

In Je hebt wél iets te verbergen laten onderzoeksjournalisten Maurits Martijn (1981) en Dimitri Tokmetzis (1975) zien waarom privacy het meest bedreigde mensenrecht van onze tijd is. Ze leggen bloot welke gegevens je allemaal weggeeft en aan wie. En, belangrijker nog: welke ingrijpende gevolgen dat heeft.

De laatste tijd heb ik meer interesse in non-fictie boeken en zo belandde Je hebt wél iets te verbergen ook op mijn lijstje. Tijdens mijn studie is dit boek al een keer ter sprake gekomen en ook bij mijn werk als Online Content Marketeer heb ik te maken met de gegevens en privacy van mensen. Ik kocht het boek op het vliegveld toen we naar Marrakech vlogen en ik las hem uiteindelijk uit in Kenia.

Het duurde best lang voordat ik dit boek uit had. Hoewel Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn hun best doen om het hele privacyverhaal in normale taal uit te leggen, werd het verhaal me af en toe iets te technisch. Het was wel fijn dat concrete voorbeelden gebruiken om bepaalde situaties beter uit te leggen. Het is heel interessant om te lezen hoe het hele digitale wereldje werkt en wat er nu eigenlijk gebeurt met je gegevens. We weten zo weinig van wat er met onze gegevens gebeurt en de impact is erg groot. Ze laten heel goed zien dat met privacy ook zaken zoals solidariteit, burgerschap en autonomie in gevaar komen. Het privacy-vraagstuk is veel belangrijker dan het lijkt en ook veel groter dan je denkt.

Hoewel ik moeilijk door het boek heen kwam, is het een aanrader voor iedereen die internet gebruikt en voor iedereen die weleens ”ik heb niets te verbergen” heeft gezegd.

★★★☆☆