Boekrecensie: Colleen Hoover – Uitzonderlijk

Merits familie is allesbehalve normaal. Ze wonen in het souterrain van een kerk, Merits vader is er bijna nooit en haar angstige moeder woont in de kelder en durft niet naar buiten te komen. Ook verzamelt Merit trofeeën die ze niet zelf heeft gewonnen, genoeg ingrediënten voor een interessant boek! Op een dag ontmoet Merit Sagan, een jongen die haar anders laat kijken naar zichzelf en haar familie.

Ik lees de boeken van Colleen Hoover graag, maar ik vond Uitzonderlijk niet te vergelijken met de boeken die ik eerder van haar heb gelezen. Ik moest even wennen aan het verhaal, aan de schrijfstijl en aan de personages. Merit is een bijzonder personage die je later wel in je hart sluit. Daarnaast heeft ieder personage wel wat en dit maakt het interessant om door te lezen, maar het was wat mij betreft ook iets te veel van het goede.

Het duurde even voordat ik in het verhaal kwam, maar Colleen Hoover heeft weer op een mooie manier een actueel thema aan weten te snijden. Op het einde valt alles op zijn plek en dan komt het boek extra hard binnen. Knap hoe zij altijd voor een diepere laag in het verhaal kan zorgen, het verhaal heeft meer inhoud dan je op het eerste gezicht verwacht. Hoewel ik vind dat de hoeveelheid problemen van de bijzondere personages iets te veel van het goede is, vind ik wel dat Colleen de thema’s die ze bespreekt goed en realistisch uitwerkt. Een extra pluspunt vind ik de tekeningen in het boek, een goede toevoeging aan het verhaal!

Colleen Hoover laat weer zien hoe ze op een bijzondere manier kan vertellen over actuele onderwerpen. Hoewel ik even moest wennen, ben ik toch wel gehecht geraakt aan Merit. Colleen leert je dat niets is wat het lijkt, dat je niet te snel moet oordelen en dat geheimen en acties van mensen altijd een reden hebben. Uitzonderlijk is niet een van mijn favoriete boeken van Colleen Hoover, maar het is zeker een interessant verhaal met een mooie boodschap.

★★★★☆