Boekrecensie: Holly Smale – De Valentines #1 – Licht, camera, liefde

Yes, weer een boek van Holly Smale! De Geek Girl serie vond ik erg leuk, dus ik keek uit naar het eerste boek in de serie over de Valentines. Het verhaal gaat over Hope, het jongste familielid in de vierde generatie van de familie Valentine. Haar moeder en oma zijn bekende actrices en hun gezin staat regelmatig in de spotlight. Ook Hope droomt van een succesvolle carrière als actrice. Ze loopt de knappe Amerikaan Jamie tegen het lijf en ze beleven een geweldige zomer. Ze krijgt hem maar niet uit haar hoofd, ze is ervan overtuigd dat het de liefde van haar leven is. Daarom besluit Hope hem op te zoeken in Amerika, waarbij ze het bezoek gelijk combineert met een bezoek aan haar vader.

Licht, camera, liefde is het eerste deel over de familie Valentine. Je leert Hope, Max, Faith en Mercy kennen, net als hun vader, moeder en oma. Er gaan geruchten over een eventuele scheiding tussen de ouders van Hope en over Hope’s moeder, die nu in een kliniek zit. Hope heeft een andere kijk op de situatie dan haar broer en zussen. Ze gedraagt zich kinderlijk en theatraal, je merkt dat ze bepaalde situaties uit de weg gaat of er expres extra vrolijk mee omgaat. Ik had geen binding met Hope als hoofdpersonage en dat is jammer als je nog een heel boek vanuit haar oogpunt moet lezen. Waar ik de Geek Girl boeken en personages van Holly Smale nog grappig vond, heb ik me bij Licht, camera, liefde vooral zitten ergeren. Ook het liefdesverhaal geeft niet veel voldoening.

Gelukkig zorgt Holly Smale wel voor een ontwikkeling in het verhaal. Uiteindelijk kun je toch begrip opbrengen voor de manier waarop Hope met alles omgaat. Desondanks heb ik niet zo kunnen genieten van Licht, camera, liefde en ik zal de rest van de serie ook niet verder gaan lezen. Ik denk dat ik dit soort verhalen een beetje ontgroeid ben, maar voor de jongere doelgroep is het wel een vermakelijk verhaal. Het is namelijk meer een tienerboek dan een young adult boek.

★★☆☆☆