Boekrecensie: Angie Thomas – The Hate U Give

Starr is getuige van de moord op een van haar beste vrienden. Khalil werd doodgeschoten door een politieagent terwijl hij onschuldig was. De politie wantrouwde hem vanwege zijn donkere huidskleur. Starr heeft het gevoel dat ze iets moet doen, maar dat gaat niet zonder grote gevolgen.

Het boek begint heel sterk, daarna vlakt het verhaal wat af en is het tempo een stuk lager. Dat zorgt er echter niet voor dat het verhaal saai wordt, want Angie Thomas beschrijft verschillende situaties in het leven van Starr die zeker interessant zijn om te lezen. Angie Thomas heeft echt een bijzonder boek neergezet met The Hate U Give. Ik vind het geweldig dat deze young adult is uitgegeven met zo’n heftig, bijzonder en actueel onderwerp. Angie Thomas schrijft heel eerlijk en daardoor voelen de gebeurtenissen levensecht aan. Daarnaast beschrijft Angie Thomas heel mooi hoe Starr zich staande houdt in de twee verschillende werelden waarin ze zich bevindt. De wanhoop van Starr voel je door het hele boek.

Wat ik jammer vond aan dit boek was dat Starr zelf ook heel veroordelend is naar blanken. Het hele boek draait erom dat zwarten gediscrimineerd worden en hoe oneerlijk dat is. Ik had gehoopt dat dit boek vooral zou draaien om gelijkheid en de mensheid een stukje dichter naar elkaar toe zou brengen. Daardoor vond ik het een gemiste kans dat Starr ook zo veroordelend is, want daarmee leg je juist de nadruk op de verschillen, in plaats van je te richten op gelijkenissen.

Verder voelt het een beetje raar om hier als blanke lezer een mening over te vormen. Ik zou me nooit helemaal kunnen identificeren met Starr, mijn leven is zo anders. Ik weet niet hoe het is om met angst de straat op te gaan, bij een minderheid te horen of te moeten vrezen voor mijn leven. Daarom sluit ik af met de woorden dat The Hate U Give een verhaal is dat verteld moet blijven worden. Ik vind dat iedere (young adult) lezer dit boek in zijn kast moet hebben staan, want het zou weleens een young adult klassieker kunnen worden.

Boekrecensie: Angie Thomas - The Hate U Give