Boekrecensie: Gaby Rasters – Follow

Mila is samen met haar man en kinderen verhuisd naar Frankrijk. Helaas vindt ze hier niet het leven waar ze van gedroomd had. Ze is op zoek naar warmte en liefde, maar dit kan ze niet vinden bij haar man Lucien. Ze zoekt haar oude jeugdliefde Chris op en bij hem vindt ze de aandacht waar ze naar op zoek is. Via het internet houden ze contact, totdat ze ook in het echte leven een aantrekkelijke man ontmoet.

Een roman waarin het aspect social media wordt verweven, dat klonk wel als een boek voor mij. Ik was erg benieuwd naar dit boek en was dan ook blij dat ik het kon gaan lezen. Ik had ondertussen al wat minder positieve recensies gelezen, dus ik had mijn verwachtingen iets bijgesteld.

Het hoofdpersonage van dit boek vond ik niet sympathiek. Mila vindt zichzelf vooral heel zielig en het zelfmedelijden gehalte is dan ook vrij hoog. Ze veroordeelt mensen die getrouwd zijn en met iemand anders flirten, maar dit is precies wat ze zelf doet. Ze heeft een man en kinderen, maar ze zoekt haar aandacht steeds bij andere mannen en gaat dus ook vreemd. Er zit ook niet echt een verhaal in het boek. Het gaat vooral over Mila en haar hunkering naar aandacht. Misschien is dit boek leuker om te lezen voor getrouwde vrouwen die zich wellicht herkennen in haar en haar situatie, maar ik vond haar dus vooral onredelijk en irritant. Op een gegeven moment heeft Mila dus contact met een andere man, maar ze krijgt hier niet de aandacht die ze wil. Daarom gaat ze met nóg een andere man contact zoeken. Als de ene geen aandacht voor haar heeft, gaat ze naar de ander. Dit gaat eigenlijk het hele verhaal zo door.

Daarnaast vond ik dat het social media aspect niet echt goed naar voren kwam. In het begin plaatste Mila weleens een update op Facebook. Dit waren van die vage zinnetjes waarmee ze alleen maar aandacht wilde genereren. In de rest van het boek komt social media niet veel aan bod, in ieder geval niet meer dan in andere boeken. Ik kon het personage dus niet helemaal plaatsen: ze is advocate geweest en heeft veel scheidingen gezien, maar ze gedraagt zich als een puber op social media en zoekt aandacht van andere mannen terwijl ze een man een kinderen heeft.

Ik heb geprobeerd om verder te kijken dan alleen dit vervelende hoofdpersonage en dat zal ik dus ook zeker bespreken. Ik vond dat het boek wel lekker wegleest. Als je eenmaal aan het lezen bent, vlieg je door de bladzijdes heen. De schrijfstijl heeft me dus door het boek heen geholpen. Aan het einde zit er nog een kleine twist in het verhaal die je misschien niet had verwacht, maar ik had mijn mening over dit boek ondertussen al gevormd. Het boek eindigt met een cliffhanger, waardoor ik wel benieuwd ben geworden naar hoe het afloopt, maar ik ben ook weer niet zó benieuwd dat ik deze hele reeks wil gaan lezen.

Beoordeling: ★★☆☆☆

img_20160908_112105