Hoe ziet jouw to-do lijstje eruit vandaag? Moet je nog bergen werk verplaatsen of kan je alles binnen een uurtje afstrepen? Ik werk zelf dagelijks met een to-do lijstje zodat ik een goed overzicht heb van mijn taken en deadlines en ik kan regelmatig mijn boekje dichtslaan met een lege to-do lijst. Vandaag deel ik met jullie mijn tips! 🙂
1. Gebruik een apart boekje
Zelf gebruik ik een apart boekje om mijn to-do lijstjes in op te schrijven. Ik denk zelf dat dit beter werkt dan losse papiertjes waar je op schrijft wat je nog moet doen, omdat je zo een boekje hebt waar alles netjes instaat en bij elkaar hebt staan. Het wordt in mijn hoofd ook wat rustiger als ik alles op papier heb staan. Een apart boekje voor je to-do lijstjes zou ik dus zeker aanraden. Dat hoeft overigens geen groot boekje te zijn, ik heb een klein en compact boekje dat ik dus altijd mee kan nemen. En omdat het boekje ook zo klein is, word je niet steeds geconfronteerd met andere to-do lijstjes die je misschien af kunnen leiden.
2. Maak je to-do lijst per dag
Als je over een langere periode meerdere deadlines hebt, is het niet handig om alles op één dag te schrijven. Wat ik dan soms doe, is een to-do lijst per week maken. Daar zet ik de belangrijkste deadlines op zodat ik ze niet vergeet. Ik maakte bijvoorbeeld ook een lijstje met dingen die ik moest doen na mijn tentamen periode, zoals naar de kapper gaan, de pagina’s Reizen en Contact op mijn blog vernieuwen en bepaalde recensies schrijven. Dan heb je bij elkaar staan wat je in een bepaalde periode moet doen en dan kan je daarna ook nog een to-do lijstje maken per dag. En hoe fijn: dan kan je dus twee keer iets afstrepen 😀
3. Werk met kleurtjes
Ik ben iemand die nog met een papieren agenda werkt, met een notitieboekje in de collegezaal zit en een apart to-do boekje heeft. Dat is niet zo omdat ik niet technisch ben, maar ik vind het fijner om dingen op te schrijven. Dat werkt voor mij beter omdat het dan overzichtelijker is en ik mijn hoofd beter leeg kan maken. Daarnaast onthoud ik dingen ook beter als ik ze opschrijf. Om mijn schrijfsels overzichtelijk te houden, werk ik dan ook met kleurtjes. Niet met teveel, want het moet immers overzichtelijk blijven 😉 Zo gebruik ik een apart kleurtje voor de betreffende dag en met een ander kleurtje streep ik taken door die ik vervuld heb. Verder is het ook gewoon vrolijk en leuk om het zo bij te houden, haha.
4. Afstrepen in plaats van afvinken
Eerder werkte ik altijd met een bolletje dat ik inkleurde als ik de taak gedaan had, maar nu werk ik met een sterretje en kan ik de hele taak doorstrepen met een markeerstift. Ik heb een keer gelezen (ik weet niet meer waar, sorry) dat het meer voldoening geeft als je de hele taak doorstreept dan wanneer je alleen een bolletje inkleurt.
5. Een klein beetje valsspelen
Hé, het is immers jouw to-do lijstje, dus je mag af en toe best een beetje valsspelen als dat in je voordeel werkt. Als ik een heel productieve dag heb gehad of juist een dag waarin ik niet zoveel hoefde te doen, maak ik alvast een lijstje voor de volgende dag. Als ik nog energie over heb, probeer ik ook alvast wat taken af te strepen voor de volgende dag. Ik ben er dan dus al een dag eerder mee bezig, maar hoe fijn is het als je de volgende dag aan je to-do lijstje begint en er zijn al een aantal taken afgestreept? 😉 Verder zou ik je sowieso aanraden om bijvoorbeeld vandaag al een lijstje voor morgen te maken, zodat je morgen geen kostbare tijd kwijt bent met het maken van je to-do lijstje en gelijk aan de slag kan.
Maak jij vaak gebruik van to-do lijstjes? 🙂
Volg je mij al op Bloglovin’, Instagram en Twitter?
Nu ik een bullet journal ben gestart heb ik inderdaad to-do-lijstjes voor het hele jaar, de maand, de week en de dag. Het werkt echt heel chill om zo’n goed overzicht te hebben met alles wat je moet doen, ik voel me ook stukke productiever! En tip 5 doe ik ook heel vaak haha, onwijs lekker als je bij begin van de dag al veel hebt gedaan. 😀
Om de zoveel tijd maak ik een to do list. Dat is meer om weer een overzicht te hebben van wat ik voor iets nog moet doen. Ik maak ze niet per dag of per week. Ik maak ze ook meestal op losse briefjes, maar ik ben van plan om zo’n bullet journal te beginnen. Dan staat alles netjes bij elkaar. Dat is inderdaad wat overzichtelijker.
Ik werkte vroeger met papier to do lijstjes, maar nu werk ik al weer wat jaren digitaal. Zonder zou ik echt niet kunnen!
Jeetje, je bent echt heel georganiseerd en krijgt zo vast ook bergen werk verzet. In elk geval lijkt het me ook heel positief werken, zo’n dagelijks to-do lijstje. Ik moet zeggen dat ik er niet eens aan durf te beginnen. Sinds we kinderen hebben is mijn to-do lijst zo lang dat ik volgens mij lichtelijk in paniek raak als ik het op zou schrijven. Ik doe dus nu gewoon wat ik kan en denk van de rest: morgen weer een dag! 🙂