Boekrecensie: Victor Dixen – Phobos²

Phobos² gaat verder waar het eerste deel Phobos is gebleven. De twaalf kandidaten moeten belangrijke beslissingen maken waarbij ze moeten opletten wie ze vertrouwen. Léonor was vastbesloten om de ware liefde te vinden op Mars en om een gelukkig bestaan op te bouwen, maar het gaat er steeds meer op lijken dat er geen gelukkig einde voor hen is weggelegd.

Ik vond het eerste deel vermakelijk, maar niet super. Ik ergerde me bijvoorbeeld aan de onrealistische dialogen en personages. Het eerste deel eindigde wel met een ontzettende cliffhanger, waardoor ik toch werd overtuigd om het tweede deel te gaan lezen. Toen ik begon in Phobos² had ik me er dus al op ingesteld dat de dialogen en personages hetzelfde zouden zijn als in het eerste deel, waardoor ik me vooral focuste op het verhaal. Af en toe had ik nog wel moeite met de dialogen en personages, maar omdat ik me er op had voorbereid, kwam ik veel beter door dit verhaal heen. Er gebeuren constant nieuwe dingen waardoor het boek echt niet saai of langdradig wordt. Wel vond ik de romantiek in dit verhaal iets te overdreven, maar dat kan misschien ook komen omdat ik niet echt een sterke band heb met de personages.

Het concept blijft tof: een datingshow in de ruimte waarbij de kandidaten een nieuw bestaan op gaan bouwen op de planeet Mars. Phobos² is een waardige opvolger van het eerste boek: het geeft ons antwoorden op vragen uit het eerste deel, het boek wordt niet saai en komt met nieuwe lijntjes voor het derde boek. Phobos² wordt vanuit meerdere personages verteld en ik vind die afwisseling heel sterk.

Hoewel ik vanaf het begin niet laaiend enthousiast was over deze serie, moet ik bekennen dat ik er wel van geniet. Het verhaal weet je telkens weer te verrassen en zit sterk in elkaar. Victor Dixen heeft het weer voor elkaar gekregen: ik ben héél benieuwd naar het derde en laatste deel in deze trilogie. Er zijn nog een aantal losse draadjes die aan elkaar verbonden moeten worden en ik ben benieuwd hoe alles straks samen zal komen. Aftellen naar Phobos³ dus! Is het al september? 😉

Boekrecensie: Victor Dixen - Phobos²