Boekrecensie: Becky Albertalli – De voordelen van onbeantwoorde liefde

Molly heeft al op 26 jongens een crush gehad, maar ze heeft nog nooit gezoend. Haar zus Cassie is veel zelfverzekerder en flirt erop los. Molly kruipt steeds meer uit haar schulp als ze omgaat met haar zus en hun nieuwe vrienden. Wie weet durft ze nu ook wel te flirten met een van de jongens?

Ik vind de boeken van Blossom Books altijd veelbelovend. Ze besteden veel aandacht aan de inhoud en de vormgeving van hun boeken en hun enthousiasme werkt aanstekelijk. De voordelen van onbeantwoorde liefde klonk als een lekker luchtig boek en daar had ik nou net zin in. Becky Albertalli neemt je vanaf het begin van het boek mee in de wereld van Molly. Dit doet ze met een fijne en toegankelijke schrijfstijl die ervoor zorgt dat je door het boek heen vliegt en je identificeert met de personages.

Het is verfrissend dat Molly geen standaardpersonage is. Ze heeft bijvoorbeeld twee moeders en haar zus is lesbisch, wat eerst aanvoelt alsof er gewoon een hoop diversiteit in het boek is gegooid, maar uiteindelijk klopt het allemaal. De voordelen van onbeantwoorde liefde is een schattig en vermakelijk boek waarin Molly steeds meer haar plekje begint te vinden in de wereld en daarbij steeds zelfverzekerder wordt. De rest van de personages vond ik ook realistisch uitgewerkt. Ook de liefde die in het boek voorbij komt vind ik heel fijn beschreven.

Toch moet ik zeggen dat ik niet helemaal weg ben van het boek. Het verhaal blijft een beetje liggen aan de oppervlakte en er gebeurt gewoon niet zo veel. Aan de ene kant is dat de kracht van het boek, maar aan de andere kant is De voordelen van onbeantwoorde liefde daarom een verhaal dat me niet lang zal bijblijven. Als ik een tiener was geweest, vond ik het boek waarschijnlijk wel een stuk leuker. De voordelen van onbeantwoorde liefde is wel ideaal als je op zoek bent naar een luchtig en vermakelijk boek!

★★★☆☆